Sedan kriget bröt ut förra året har ett större fokus riktats mot hamnar och säkerhet. Fler händelserapporter har kommit in från personal och allmänhet om avvikande incidenter i hamnen det senaste året.
En anledning kan vara att allmänhet och personal har blivit mer uppmärksamma när det gäller till exempel avvikande händelser.
Men det kan också bero på ett ökat intresse för hamnar i ett osäkert omvärdsläge, berättar Andreas Andersson, hamnkapten på Copenhagen Malmö Port (CMP), det bolag som ansvarar för hamnarna i både Köpenhamn och Malmö.
– Det är inte omöjligt att det är fler saker som händer, säger Andreas Andersson.
Hamnkaptenen kan inte gå in på detaljer, men han bekräftar att drönare har setts över hamnarna.
Höjd terrorhotnivå i Sverige
Under förra veckan höjde Säpo terrorhotnivån i Sverige från en trea till en fyra på en femgradig skala. Enligt Säkerhetspolisen anses Sverige nu vara ett prioriterat mål för terrorattacker.
I samband med Nord Stream-attentatet i Östersjön fick hamnen direktiv från NOA (Nationella operativa avdelningen) om att öka vaksamheten och uppmärksamheten, men inga nya sådana direktiv har dykt upp i och med den höjda terrorhotnivån.
Hamnkaptenen betonar att säkerheten i Malmös hamnar är god.
– Utifrån kriget i Ukraina har vi sett hur viktig del hamnar är för landets förmåga att överleva. Hamnarnas infrastruktur är otroligt viktiga, speciellt i händelse av kris och krig, säger Andreas Andersson.