– Man blir inte lika rastös, det är mycket skönare, säger sjätteklassaren Ella Johansson om ”walking classroom”, en undervisningsvariant där eleverna står upp i klassrummet och i mindre grupper hjälps åt att lösa uppgifter.
Klasskompisen Emil Borgström håller med.
– Jag blir gladare, har mer energi och tycker att det är lättare att skriva och röra sig än när man sitter vid bordet med penna och papper. Jag tog hem minst fyra sidor matte förut, det har jag inte gjort på många månader.
Danspass höjer pulsen
Alexandra Persson är lärare på skolan och håller i dagens ”walking classroom”-lektion.
– Jag tänker att man håller fokuset mycket bättre och att det blir kul också.
Degebergaskolan testar olika metoder för att få eleverna att röra på sig under skoldagarna. SVT har tidigare rapporterat om satsningen på pulspass.
En vanlig lektion kan också pausas för ett ”brainbreak” där eleverna får höja pulsen lite genom till exempel ett danspass.
Märker skillnad
Torbjörn Fridolin är lärare på skolan och en av initiativtagarna till rörelsesatsningen. Han kan märka en skillnad i hur medvetna eleverna är kring sambanden mellan rörelse och skolresultat.
– Vi märker att de börjar få en nyanserad bild kring sin hälsa och sin rörelseförmåga. De kan själva utvärdera och se att om de inte rörde sig så mycket på pulspasset var de kanske mer okoncentrerade på lektionen efter. De börjar tänka mer kring sin hälsa och sin undervisning.