Systrarna Asta och Kerstin Sterky fanns med bland premiäråkarna på Lunds nya spårvagn. Foto: Hans Larsson/SVT

Lunds första dag som spårvagnsmetropol

Uppdaterad
Publicerad

På söndagen inträdde Lund i den exklusiva skaran av svenska städer med egen spårvagn. Redan vid sextiden på morgonen rullade första avgången iväg – från ESS-området mot Lunds Central.

Vägen har varit lång och striden om spårvagnens vara eller inte sades länge dela Lundaborna i två läger. Gillis Börjesson berättar att han själv var kritisk när han först hörde talas om planerna. Idag arbetar han som – spårvagnsförare.

– Jag har insett att det är en väldig fin trafiklösning, tyst, smidig och miljövänlig, säger Gillis, som på söndagen tjänstgjorde som kundvärd på Bantorget och svarade på frågor om den nya förbindelsen.

Lund är nu den fjärde staden i Sverige med spårvagn, tillsammans med Göteborg, Norrköping och Stockholm.

Se videon från SVT:s provåkning med den nya Lundaspårvagnen, i sällskap med bl a systrarna Kerstin och Asta och en tillrest spårvagnsnörd från Göteborg. 

Fakta spårvägen i Lund

Linjen mellan Lund C och företaget ESS i östra Lund kommer att trafikeras av sju nya spårvagnar.

Sammanlagt har spårvagnen plats för cirka 200 resenärer, varav 40 sittande – ungefär samma kapacitet som fyra vanliga stadsbussar.

Det finns rullstolsplatser, USB-uttag och WIFI i samtliga vagnar. Spårvagnarna drivs av grön el och har teknik för att återvinna bromsenergi.

Linjen, som kommer att heta linje 1, är 5,5 km lång och har 9 hållplatser.

Att åka från Lund C till ESS med spårvagnarna kommer att ta 14,5 minuter.

Spårvagnarna kommer att trafikera alla dagar klockan 05–24, fredag och lördag natt fram till klockan 02.

I högtrafik planeras en avgång var 7-8:e minut. Övrig tid körs en tur minst var 20:e minut.

Källa: Skånetrafiken

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.