Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lunds universitets rektor, Erik Renström, tycker att regeringen visar på oskicklighet när man står fast vid sitt beslut. Hör honom berätta mer i videon. Foto: Otto Johansson/SVT och Emil Langvad/TT

Rektorn vid Lunds universitet kritiserar regeringens beslut: ”Tondövt”

Uppdaterad
Publicerad

Oskickligt och tondövt. Så beskriver Lunds universitets rektor Erik Renström regeringens beslut att korta mandatperioderna i universitetens styrelser.

Beslutet innebär att de ledamöter som valts för den kommande mandatperioden enbart kommer att sitta 17 månader istället för ordinarie tre år.

– Det är inte speciellt viktigt att det är en förkortning av mandatperioderna – det principiellt jobbiga är att man går in och har synpunkter på vilken kompetens som ska sitta i universitetsstyrelserna, säger Erik Renström.

Regeringen motiverar ändringen med omvärldsläget och att man vill ha in säkerhetspolitisk kompetens i styrelserna.

– Det här sätter ett exempel för framtida regeringar som kan fortsätta i den här riktningen allt eftersom vad man tycker är viktigt utifrån dagspolitiken.

”Åtgärderna nödvändiga”

Trots kritiken från flera universitet har regeringen stått fast vid beslutet. I ett mejl till SVT Nyheter på tisdagen skriver utbildningsminister Mats Persson (L):

”Jag har full förståelse för att man kan tycka olika och att beskedet nådde lärosätena sent i processen. Däremot ser jag åtgärderna som nödvändiga för att säkerställa att universitet och högskolor bedriver ett starkt säkerhetspolitiskt läge i det helt nya omvärldsläget. Det gäller både kriget som pågår i Europa och Kinas agerande”.

Att regeringen står fast vid beslutet tycker Erik Renström visar på oskicklighet.

– Det visar en tondövhet för hur man ska arbeta med den här frågan, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.