I december 2016 dök det första miniatyrhuset upp i form av en delikatessbutik och en restaurang för möss på Bergsgatan i Malmö. Foto: SVT/Bernard Mikulic

Malmö har inte betalat för mushus – men för reklamfilm

Uppdaterad
Publicerad

Malmö stad har inte betalat för uppförandet av några mushus, men en reklambyrå har fått 150 000 kronor för att göra en reklamkampanj baserad på de virala miniatyrerna.

Det var 2017 som Malmö stad beställde en pr-kampanj av kommunikationsbyrån Gullers grupp. Kampanjen gick under namnet ”Malmö – The Mice Capital of Scandinavia”.

Gullers grupp fakturerade totalt 150 000 kronor för kampanjen som bestod av en film och reklamutskick som marknadsförde Malmö som mötesstad. Projektledaren Christopher Johansson berättar att idén uppstod eftersom man inom turistbranschen använder uttrycket ”Mice” som står för ”Meetings, incentives, conferences and exhibitions”.

När mushusen satte Malmö på kartan bestämde man sig därför för att spela på det och utse Malmö till ”The Mice capital”.

Kampanjen gjordes utan att Anonymouse var inblandade.

– Vi har aldrig jobbat med Malmö stad eller deras pr-byrå, skriver en representant för Anonymouse i ett mail.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon får du se alla Anonymouse mushus som har dykt upp i Skåne. Foto: Google Earth/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.