– Northvolt skulle bli den största etableringen Malmö haft i modern tid, säger Håkan Thulin, exploateringschef i Malmö stad, när han visar runt i området.
Malmö har stora, för att inte säga hisnande planer, i Norra hamnen. 500.000 kvadratmeter industrimark ligger och väntar. Allt är förberett om bara Northvolt väljer Malmö.
Förra veckan var Northvolt på besök i Malmö. Finanskommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh höll en lysande presentation av Malmö, säger Håkan Thulin, som fått uppdraget att leda en grupp med de högsta förvaltningscheferna för att vinna tävlingen om Europas största batterifabrik.
– Det är ett race som säkert kommer att pågå in i det sista. Men Malmö har fördelen att det ligger i en region som har goda förutsättningar att ta hand om ett företag av den här kalibern, säger Håkan Thulin.
TV: Se hela inslaget om Malmös kamp för batterifabriken här
Malmös argument i dragkampen
Malmö bedöms ha många vinnande vapen i striden: Tillräckligt med färdig industrimark i direkt anslutning till hamnen, järnväg och motorvägar. Närheten till en internationell flygplats och universitet i Lund och Köpenhamn, forskningsanläggningarna Max IV och ESS i Lund. Dessutom anser sig Malmö var en attraktiv stad med en ung befolkning och med tillgång till den arbetskraft som behövs.
Hela världens bilindustri går över till batteridrivna motorer och batterier behövs för att lagra solenergi. Nothvolt har bråttom. Det gäller att vara tidigt ute och bli stor snabbt. Redan om ett år ska fabriken byggas. Detta trots att Energimyndigheten slagit fast att 40-miljardersprojektet har betydande affärsmässiga risker och att Northvolt vd säger att det idag bara finns 100 miljoner i kassan.
Ingen egen analys
Men Malmö har inte gjort någon analys av företaget. Det kommer i ett senare skede, säger Håkan Thulin, som tycket att Northvolts ledning gav ett mycket gott intryck på mötet i onsdags förra veckan.
– Hittills så känns det seriöst och bra efter den träff vi haft med dem.
Du tror på det här?
– Svar ja, säger Håkan Thulin.
Från början var det 40 städer i Sverige och Finland som var med i tävlingen om fabriken. Efter att de svarat på ett stort batteri av frågor valdes tio städer ut, däribland Malmö.
Städerna fick bland annat frågan om det finns risk för protester mot etableringen som riskerar att försena eller begränsa planerna. Någon sådan risk ser inte Håkan Thulin:
– Det kommer att göras en miljöprövning av verksamheten, säger han.