Andreas Schönström (S) tycker det är ett bekymmer att elsparkcyklar inte behöver tillstånd. Foto: Johan Nilsson/TT

Malmö vill se hårdare regler för elsparkcyklar

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm och Göteborg har tagit beslut om att reglera elsparkcyklar. Trafiknämndens ordförande i Malmö Andreas Schönström (S) berättar att det finns liknande planer i Malmö. Han vill att företagen ska betala för den plats de upptar i staden.

Efter att en ung man i Helsingborg omkom i en olycka med elsparkcykel har det diskuterats mycket kring olycksrisken och vilka regler som gäller.

Flera städer, bland annat Stockholm och Göteborg, har tagit beslut om att arbeta fram reglerade avtal med elsparkcykelföretagen och i Köpenhamn talas det om att begränsa antalet som ska få finnas i staden. Nu planeras en reglering även i Malmö, berättar trafiknämndens ordförande Andreas Schönström (S).

– Vad vi utreder är att det inom vissa geografiska områden måste parkeras på särskilda parkeringsplatser. Vi vill också sluta avtal med aktörerna där de ska betala för det utrymme de tar upp, säger han.

Krävs inget tillstånd

I Malmö finns det enligt Schönström minst 600 elsparkcyklar från tre olika aktörer och fler är på väg in.

– Bekymret är att de inte behöver några tillstånd. De öser ut cyklarna helt enkelt. Det är en relativt ny produkt i Sverige och mycket drivs av riskkapital, så för aktörerna gäller det att etablera sig på marknaden, vilket har lett till en stor överetablering, säger han.

Enligt Schönström är det största problemet att de parkeras överallt, som inne i köpcentrum och på busshållplatser.

– Den här regleringen är även för att malmöborna ska se mer positivt på elskotrarna. Låt människor få använda dom, men med ansvar. Som det är nu är det många som bara tycker de är i vägen. Att få mer ordning gynnar både näringen och staden, säger han.

Beslut fattas till hösten

Juridiskt klassas sparkscyklarna som just cyklar, vilket gör att det inte går att införa hjälmkrav utan att även göra det för cyklar. Nämnden ser just nu över att ta fram ett förslag på hur staden kan arbeta fram reglerade avtal.

– Vi räknar med att det kommer att fattas beslut om det här till hösten, säger Andreas Schönström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.