Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
280 klagomål lyfts i patientnämnden Skånes rapport om kvinnosjukvården. I klippet svarar verksamhetschef Pia Teleman på kritiken. Foto: SVT/Mathea Jakobsson

Hundratals klagomål mot kvinnosjukvården i Skåne

Uppdaterad
Publicerad

Patientnämnden Skånes rapport ”Kvinnorna vill bli hörda” lyfter de 280 klagomål som kommit in mot förlossnings- och kvinnosjukvården i Skåne under drygt ett års tid. När SVT ställde frågan på sociala medier fick vi på två dagar in över 80 berättelser – knappt en fjärdedel hade anmält sina upplevelser.

Totalt rör det sig om nästan 300 klagomål som patientnämnden Skåne har analyserat mellan första januari 2020 och sista mars 2021. Flest klagomål rör förlossnings- och kvinnosjukvården på SUS i Malmö och Lund därefter kommer Helsingborgs lasarett och Centralsjukhuset Kristianstad.

– Det finns väldigt många ärenden som handlar om just kvinnosjukvård och samtidigt är jag övertygad om att det finns ett mörkertal, säger patientnämnden Skånes förvaltningschef Jonas Duveborn.

Berättelser strömmar in

På sociala medier får SVT Nyheter Skåne kontakt med ett 80-tal kvinnor som berättar om sina upplevelser på kvinnokliniken i Lund och Malmö.

Drygt tre fjärdedelar har inte anmält till patientnämnden. När SVT frågar varför svarar majoriteten att de inte vetat hur man ska gå till väga eller att de helt enkelt inte orkat utan bara velat glömma upplevelsen.

Patientgrupp som vågar ge feedback

Pia Teleman, verksamhetschef för kvinnosjukvården på SUS Malmö/Lund håller inte med om att SUS har ovanligt många klagomål.

– Antalet klagomål som kommit in gäller en halv promille av vad vi gör så jag tror inte att vi är helt urusla men vi vill ha feedback, säger hon.

Hon tror att en anledning till att kvinnosjukvården sticker ut jämfört med annan vård kan vara att patientgruppen är mer benägen att anmäla.

– De är unga, vana vid att ge feedback, accepterar inte vad som helst och har digital kompetens, säger Pia Teleman.

Brist i kommunikation och bemötande

Både i rapporten ”Kvinnorna vill bli hörda” och i de berättelser som SVT får ta del av återkommer brister i kommunikation och bemötande. Även i patientnämndens analys från 2018 lyfts samma problemområden.

– Ser vi att samma typ av klagomål återkommer i analys efter analys. Då kanske det inte har gjorts de åtgärder som man borde, säger Jonas Duveborn från patientnämnden Skåne.

Pia Teleman är medveten om att klagomål på bemötande och kommunikation återkommer.

– Man kan inte ha kurser i bemötande men vi pratar om det här varje dag. Sen ska vi komma ihåg att en sjuksköterska eller läkare har många patientmöten per dag och varje individ har unika behov som vi ska möta på kort tid. Ibland blir det inte hundra och då är vi glada att man hör av sig, säger hon.

Totalt 280 klagomål mot förlossnings- och kvinnosjukvården i Skåne har kommit in till patientnämnden Skåne under perioden 1 januari 2020 till 31 mars 2021.

Skånes universitetssjukhus ”SUS”: 148 klagomål

Varav 98 i Malmö och 31 i Lund. Resterande 19 är på okänd avdelning på SUS.

Helsingborgs lasarett: 40 klagomål

Centralsjukhuset i Kristianstad: 29 klagomål

Källa: Patientnämnden Skåne

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer