Eva Carlstedt Tura från Malmö tycker att det är ”snurrigare än någonsin”. Foto: Kenneth Sundin

Skåningarnas exempel på konstiga trafiklösningar

Uppdaterad
Publicerad

Engagemanget har varit stort efter vår uppmaning att skicka in exempel på konstiga trafiklösningar i Skåne. Vi har fått reaktioner från Hörby, Hässleholm och Ystad, men också om konstiga cykelbanor i cykelstäderna Lund och Malmö.

SVT träffade Eva Carlstedt Tura som är en malmöcyklist sedan många år. Hon har reagerat på bristen på planering.

– Jag har bott här i nästan 50 år men nu är det snurrigare än någonsin.

Hon visar oss bland annat en cykelbana som tar slut mitt i en korsning.

– Det verkar som om planerarna inte lämnat skrivbordet, säger hon.

Efter att bland annat ha visat oss tre konstiga cykelbanor kommenterar hon Malmös trafikplanerare som sagt att en liten otydlighet när det gäller trafiken vid Triangeln kan vara bra för att man ska uppmärksamma andra trafikanter.

– Nej, det skapar bara förvirring. Det måste vara tydligt, det finns ju någon vits med att vi har samma regler allihopa, säger Eva Carlstedt Tura.

Fler skåningar är kritiska

Vi har fått flera mejl från skåningar runt om i länet som är kritiska till märkliga trafiklösningar.

Lars Ekblad är kritisk till hur Stora Södergatan i Lund utformats.

Tidigare var detta en bred gata med låg hastighet och gott om plats för bilar, bussar och cyklister (jag har som cyklist aldrig upplevt farliga situationer på denna sträcka. Nu är det två smala cykelbanor och gångtrafikanter hamnar lätt där vilket gör att farliga situationer ofta uppstår.”

Kim Johansson uppmärksammar situationen utanför centralstationen.

”Korsningen vid Centralstationen är galen vissa tider på dygnet! När pendlarna ska gå till och från tågstationen så är det nästan en konstant ström över övergångsställena. Det är dessutom massa biltrafik och både bussar och bilar måste ge företräde för fotgängarna eftersom det inte finns några trafikljus.

En gång när jag inte hade bråttom till tåget så satt jag kvar på bussen mellan Stadsbiblioteket och Lund C bara för att se hur lång tid det tog i rusningstrafik. Det tog 18 minuter! Enligt tidtabellen ska det ta en minut mellan hållplatserna. Kunde de inte förbjuda biltrafik runt Clemenstorget eller ge bussarna egna filer”.

”Mest inkompetenta skyltningarna”

Emmi i Hörby uppmanar oss att besöka kommunen ”för att se de mest inkompetenta skyltningarna, ”lösningar” och rent av korkade planeringar. Hörby kommun har valt att bygga om mer än halva byn på grund av Skånetrafikens superbussar, de skyller på det i alla fall”.

Mikael om Järnvägsgatan i Hässleholm:

”Denna gata har byggts om till att bli gågata och enkelriktad gata (norrut) så att bilisterna enbart kan komma norrifrån och får då köra genom busstationen samt att de inte får släppa av passagerare eller hämta upp passagerare utanför stationshuset då det råder förbud att stanna. Lokalbussar och transporter såväl som taxi får enbart köra norrut på gatan mot enkelriktat. Planeraren förväntar sig att bilister skall ta sig till andra sidan järnvägen (Norra Station) och där släppa av respektive hämta passagerare, detta utan att sätta upp skyltar om hur man kommer dit”.

Roland Jakobsson i Ystad: ”Varför får man cykla mot färdriktningen i Ystads Kommun, direkt livsfarligt. Vissa cykelbanor är inte gjorda för detta och det cyklas även på gångbanor, vuxna som barn”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.