Serienumret finns ofta inte i journalerna, därför går många kvinnor miste om chansen till ersättning. Foto: SVT

Svårt att få ersättning – på grund av brist i rutinerna

Uppdaterad
Publicerad

Den som drabbats av en trasig kopparsprial kan få ersättning av tillverkaren – men bara om man vet vilken typ och serienummer man fått insatt. Och det har det slarvats med att skriva in i journalerna i Region Skåne.

Detta leder nu till att de som drabbats av de defekta kopparspiralerna inte kan få ersättning hos tillverkaren Eurogine.

– Där har vi brustit i många fall. Därför har vi nu skärpt upp våra rutiner. Jag tror inte att det handlar om slarv, vår personal har inte sett spiralerna som en medicinteknisk produkt, säger Håkan Miörner, tf regional chefsläkare.

Så vilket ansvar tar ni  för de kvinnor som inte kan söka ersättning?

– De kan söka ersättning hos LÖF, Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, säger Håkan Miörner.

LÖF bekräftar att de har fått in några anmälningar om kopparspiralen Nova Plus T380 men att de inte fattat några beslut i dessa ärenden ännu. De har också fått information från Region Skåne om att det kan komma fler anmälningar.

På frågan om kvinnorna som drabbats av trasiga kopparspiraler kommer att få ersättning svarar kommunikationschefen för LÖF Helena Olsson så här:

– Om det är fel på produkten, så kallad produktskada, så kan vi utreda och ersätta skadan och kommer sedan regressa beloppet tillbaka till tillverkaren som får betala skadan. LÖF utreder varje enskilt fall och fattar beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.