I Taxitrafiklagen står det att den som vill bli en legitimerad förare i Sverige måste uppfylla vissa krav. Bland annat ska en förare vara laglydig – och detta kontrolleras av Transportstyrelsen.
– Den som ensam sätter sig i en bil med en förare befinner sig i en utsatt position. Man prövar förarna för att kunden ska kunna känna sig trygg, säger Markus Edsbagge som är sektionschef på Transportstyrelsen.
Hade tidigare köpt sex
Om en förare begår ett brott så underrättas Transportstyrelsen. Beroende på hur allvarligt brottet är kan myndigheten välja att antingen ge en varning eller återkalla legitimationen.
Idag menar Markus Edsbagge att det återkallas fler legitimationer än innan, men trots att den numera våldtäktsdömde taxiföraren i Malmö tidigare hade köpt sex, misshandlat sin fru och begått fyra olika trafikbrott så fick han fortsätta jobba.
– Det beror på flera saker. Misshandeln han begick blev vi underrättade om 2018, men enligt domstolen ska det vara förmildrande att misshandeln inte skedde i tjänst. Jag är inte säker på att vi håller med om det, men vi måste följa praxis, säger Markus Edsbagge.
”Hade sett annorlunda ut om han hade gjort det idag”
Fram till 2017 underrättade polisen inte Transportstyrelsen om en taxiförare dömts för köp av sexuell tjänst. Därefter ändrades underrättelsekraven mellan myndigheterna.
– Den här föraren begick det brottet 2014, men vi fick reda på det fyra år senare. Tiden gick och då förmildras omständigheterna. Om han hade köpt sex idag så hade hans legitimation blivit återkallat direkt, säger Markus Edsbagge.
Kommer inte få köra på år
Taxichauffören fick den senaste varningen ungefär sex månader innan han våldtog en 16-årig flicka under en taxifärd. Den 7 september dömde Malmö tingsrätt honom till två år och tre månaders fängelse.
– Han kommer troligtvis inte få köra taxi på åtminstone 20 år, om någonsin, säger Markus Edsbagge.
Se klippet ovan för att höra Markus Edsbagge från Transportstyrelsen.