– Det talas om att hela Sverige ska leva men i realiteten tränger satsningen på höghastighetståg mellan storstäderna undan behoven i andra regioner, inte minst i Kalmar län, skriver riksdagsledamoten Gudrun Brunegård (KD) i ett pressmeddelande.
I den tidigare planen var Kust-till-kust banan från Kalmar till Göteborg utpekad för bristande kapacitet, punktlighet och robusthet. Efter det gjordes en separat studie över bristerna på det stråket.
– Den studien har landat i ett antal åtgärder för att lösa problemen. Men det är inget som kunnat planeras in i planförslaget, förutom stationen i Räppe, säger Malin Dahlberg, strategisk planerare på Trafikverket.
Varför är inte det prioriterat?
– Det är ganska många behov som vi försökt smälta ihop över hela landet. Då finns det begränsat med utrymme, svarar Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket.
Nytt signalsystem
Andra heta potatisar i Kalmar län är Tjustbanan norr om Västervik och Stångådalsbanan från Kalmar via Hultsfred till Linköping. Där sker inte någon investering på fler spår eller elektrifiering.
– Det finns inga pengar anslagna till någon upprustning av de nergångna banorna. Istället skjuter man frågan om upprustning av banorna ifrån sig med ”fortsatt utredning”, säger regionrådet Martin Kirchberg (SD) i ett pressmeddelande.
Däremot vill Trafikverket byta ut signalsystemet på sträckorna, till en kostnad som överstiger 300 miljoner kronor. Det är något som välkomnas av riksdagsledamoten Anders Åkesson (C), som menar att det är en förutsättning för framtida satsningar.
– Det är mycket välkommet. Hade vi inte fått det, hade det varit en dödsdom för järnvägssystemet i sydöstra Sverige, säger han.