I samarbete med Lunds tekniska högskola byggde Växjö kommun under nittiotalet flera rondeller där cykelbanorna leds in i körbanorna. I dag är runt tre fjärdedelar av stadens tjugotalet rondell byggda på det sättet.
– Man landade i att det var lika säkert som traditionella lösningar med cykelpassager, säger Pär Wallin, projeksamordnare hållbart resande i Växjö.
Men efter att flera olyckor inträffat i rondellerna på Dalbo och Västra Esplanaden, adderades cykelpassager vid sidan av rondellerna. Nu pågår en väjningsstudie för att ombyggnationen ska utvärderas.
Inga planer på fler ombyggnationer
Växjö kommun har som det ser ut just nu inga planer på att bygga om fler rondeller, men satsar på cykelöverfarter som ska öka framkomligheten och säkerheten. Under hösten byggs 13 cykelöverfarter på Storgatan och Sandsbrovägen i Växjö.
Vid sådana cykelöverfarter har cyklisterna företräde, och ska skyddas av bland annat skyltar, väjningslinjer och hastighetsdämpande åtgärder.
Nollvisionen en tuff uppgift
Enligt cykelbokslutet för 2017 har runt 25 cykelolyckor årligen polisrapporterats i Växjö kommun sedan 2013. Av dem har i genomsnitt fyra personer skadats svårt och övriga fått lindriga skador. Tre dödsolyckor har ägt rum i kommunen sedan 2013, den senaste under förra veckan då en manlig cyklist i 70-årsåldern omkom.
– Det är en ständig diskussion om hur vi kan utveckla arbetet utefter de medel vi har tillgängliga. Nollvisionen är en nationellt en tuff och viktig uppgift, men vi ser över cykelpassager och inför nya cykelöverfarter, säger Pär Wallin.