Foto: TT

Tågförseningarna i Kalmar längst i landet

Publicerad

Förra året blev den totala förseningen på tågen närmare 63 000 timmar i landet. Allra längst tid fick resenärer i Kalmar län vänta – då en genomsnittlig försening låg på 40 minuter.

Kalmar och Norrbottens län hade högst genomsnittliga förseningar för persontågen. I både Kalmar och Norrbottens län var tågen i genomsnitt 40 minuter försenade i fjol, det visar statistik från Trafikanalys.

– Det är för att Kalmar är en slutstation. Det blir alltid en mer ackumulerad försening ju längre bort i sträckan man kommer. Vi ser att slutstationer ofta har en sämre punktlighet än andra stationer men 40 minuter försening i genomsnitt är jättemycket, säger Sofia Lindahl presskommunikatör på Trafikverket.

På Stockholm centralstation som också är en start och slutstation, utgår 80 procent av alla tåg i Sverige. Men trots det ligger huvudstaden på sjätte plats vad gäller flest förseningar över fem minuter.

– Från och till Stockholm är det är väldigt många korta sträckor, ju kortare restid ju mindre ackumelerad försening. Det är de här ytterlägena som blir lite komplicerade utifrån förseningsstatistiken, säger Sofia Lindahl.

Kortast förseningar i Skåne och Uppsala

Kortast förseningar hade Halland, Skåne och Uppsala län med förseningar på 20 minuter i genomsnitt men även det är mycket menar Sofia Lindahl.

– Vårt mål är att 95 procent av tågen ska komma i tid och komma i tid betyder att man inte blir mer än fem minuter försenad, säger hon.

Förra året var generellt sätt ett dåligt år för tågtrafiken. De extrema väderförhållandena under vintern och även sommarens värmebölja som utgjorde risk för solkurvor satte käppar i hjulen på trafiken. Ett återkommande problem som Trafikverket också menar orsakar stora förseningar är spårspringning, när obehöriga befinner sig på spåren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.