På akutmottagningen på Länssjukhuset i Kalmar har det varit högt tryck under hela semesterperioden. Något som regionen varnade för i mitten på juli.
– Förra veckan fick vi uppmana personer i vårt väntrum: De som är akut sjuka ska självfallet stanna kvar, men de som inte är akut sjuka ska söka en annan vårdnivå, säger Erica Stenström som är avdelningschef på akutmottagningen på Länssjukhuset i Kalmar.
Många turister gör fel
Anledningen till att så många turister söker sig hit tror hon är att de inte vet var eller på vilken nivå man ska söka vård.
– De senaste fyra till fem veckorna har det varit ett enormt tryck här på akutmottagningen, säger Erica Stenström.
Det höga trycket på akuten gör att väntetiderna blir onödigt långa. Det kan ta över två timmar innan man får träffa en sjuksköterska för en första bedömning. Något som kunde rådas bot på med mer och bättre information och att man själv reflekterar över vart man ska vända sig när man behöver vård.
Ring 1177 först
– Jag tror att det är jätteviktigt att de som befinner sig i vårt län som behöver vård – ska få vård. Men de måste också se till vad kan man göra själv i sin egenvård och till vilken vårdnivå man ska söka. Man ska inte åka direkt till akutmottagningen, utan först ska man ringa 1177, säger Erica Stenstöm.