Efter storsatsningen – Gullringen kräver att tågstationen öppnas

Uppdaterad
Publicerad

Det är många år sedan tåget stannade vid stationen i Gullringen, utanför Vimmerby. Men sedan Skanska valt att satsa en kvarts miljard kronor i BoKloks fabrik på orten har frågan åter blivit aktuell. 50 nya tjänster ska tillsättas och ett tågstopp skulle gynna rekryteringen.

– Det skulle vara jättebra. Framför allt skulle ju vår rekryteringsbas bli betydligt större och längre ifrån. I dag har vi några från Linköping men när man har pendlat ett tag så är det svårt att orka, säger Mikael Lundin, fabrikschef på BoKlok i Gullringen.

”Skulle gynna Gullringen”

Tågstationen i Gullringen är placerad på sträckan mellan Linköping och Kalmar och det var under 90-talet som tågstoppen upphörde här. Diskussioner om att åter få till ett tågstopp har varit uppe många gånger förr men nu har frågan blivit aktuell igen. Politikerna i kommunen är eniga – de vill att stationen öppnas.

– Det skulle ju gynna Gullringen och hela Vimmerby kommun att få flera tågstopp. Och Gullringen som har ett expansivt näringsliv skulle verkligen vara betjänta av att ha ett tågstopp, säger Tomas Peterson (M), ordförande i kommunstyrelsen.

Pendeltrafik planeras

Enligt Kalmar länstrafik, som har huvudansvaret för trafiken med Kustpilen, så finns en långsiktig plan för pendeltrafik mellan Hultsfred och Linköping. Men då handlar det inte om att det tåg som i dag trafikerar sträckan ska stanna i Gullringen. Då skulle restiden på sträckan bli för lång. Istället tänker man sig ett pendeltåg som stannar på de mindre orterna.

– Det tror jag på. För då kan man ju stanna på fler ställen utan att de som ska åka långt får vänta, för då kanske man tappar dem istället. Så det är väl en bra kombination, säger Mikael Lundin.

Inga satsningar planerade

Men det är en hel del kvar som måste göras. Politikerna i kommunen har till en början att slåss för de befintliga tågbanorna som finns i länet. För i den nationella trafikplan som Trafikverket gjort för tågtrafiken i hela landet så finns inte Kalmar län medräknat. Trafikverket säger att underhåll av banorna kommer att fortsätta men några större satsningar är inte aktuella.

Så hur stor är chansen att få till ett tågstopp i Gullringen när man fortfarande slåss för den järnväg som finns?

– Jag tror att den är ganska god. För det här är ju parallella processer. Det viktigaste är ju att järnvägen behålls och rustas upp och håller god standard, men ett tågstopp är ju inget som försenas av det, säger Tomas Peterson (M).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.