Dödsolyckan i Skrika har väckt en debatt om hårdare straff för trafikbrott, och särskilda insatser mot återfallsförbrytare i trafiken.
Bland annat har riksåklagare Anders Perklev krävt att straffen höjs för förare som kör rattfulla och utan körkort, så att åklagare ska kunna häkta personer som återkommande begår brott i trafiken.
I mitten på juli ställde riksdagsmannen Krister Örnfjäder (S) en skriftlig fråga till justitieminister Morgan Johansson (S) om vad han tänkte vidta för åtgärder för att förhindra att trafikbrottslingar kan sätta sig bakom ratten igen.
Föreslår inte högre straff
På onsdagen kom svaret från ministern. Han skriver att han håller med om att det är angeläget att förhindra återfall i trafikbrott och att det är viktigt att samhället markerar mot återfallsförbrytare.
Men justitieministern föreslår inte högre straffsatser för trafikbrott i allmänhet.
Får oftare ta fordon i beslag
I stället skriver Morgan Johansson att regeringen redan vidtagit åtgärder för att sätta stopp för återfallsförbrytare i trafiken. Bland annat har polisen sedan 2015 ökade möjligheter att beslagta ett fordon som använts vid trafikbrott.
Han skriver också att man skärpte lagen redan 2016 när det gäller återfall i brott, genom att fler gärningar är att beteckna som återfall, rent juridiskt.
”Möjligheten att ingripa har förbättrats”
Har en person dömts för ett brott, och det senare uppdagas återfall måste domstolarna numer döma ut en ny påföljd, och straffet kan inte bakas in i den gamla domen.
”Möjligheterna för polis och åklagare att ingripa mot den som begår trafikbrott har genom dessa åtgärder förbättrats” skriver Morgan Johansson.