Han reagerade kraftigt på ett inslag i SVT:s Kulturnyheterna i förra veckan. Där gick ljusdesigners till storms mot ett EU-direktiv som kan bli verklighet i höst. Det handlar om att förbjuda glödlampor även på scen. Scenkonsten har annars haft ett undantag.
Flera ljusdesigners tycker det är en kvalitetsskillnad mellan LED och glödlampor. Ljuset är för hårt och ger en lysrörsupplevelse, menar de.
Glödlampsljus för dyrt
Janne Näsströms verklighet skiljer sig rätt ordentligt från de stora scenerna:
– Jag är regionordförande för ett stort antal små folkparker och Folkets Hus i sydöstra Sverige. Vi har inte råd med den installerade effekt som många turnerande produktioner kräver, säger han.
Han ger ett exempel:
– Beroende på elbolag är prisskillnaden bara för anslutningsavgiften mellan 16 A och 63 A mellan 15.000 kr och 20.000 kr om året. Som jämförelse betalar våra medlemmar 16.500 kr för ett paket med tre barnteaterföreställningar.
Bleka som spöken
Janne Näsström plockar fram tre strålkastare och lägger upp på ett bord i den tomma, ödsliga dansrotundan på anrika Gamleby Folkets Park.
Han visar den första generationens energisnåla LED-strålkastare.
– I ljuset från den här ser aktörerna ut som bleka spöken i skymning, skrattar han, men mycket har hänt och dagens LED-belysning är av mycket hög kvalitet.
LED-belysning är ett sätt att dra ner på kostnaderna för små och fattiga Folkets Hus, folkparker och bygdegårdar, menar Janne Näsström.
– Ett annat sätt är att staten går in med bidrag, ungefär som man gjorde när man digitaliserade lantsortsbiograferna.
Vad är viktigast för er?
– Det viktigaste är kostnaderna för strömmen. För vi har kulturens vanligaste problem. När allt runtomkring är betalt så fanns det – hoppsan! – inga pengar kvar till det som skulle hända på scenen.
Och då blir det mörkt?
– Det blir mörkt!