– Jag lever ett bra liv nu, säger Maria Pedersen.
Året är 2013 och inom loppet av bara en vecka har Maria Pedersen både fått ett barnbarn och mist sin son. Chocken blev total.
– När polisen kom med dödsbudet hem till oss, och de hade lämnat oss kändes det bara helt tomt. Vi hade ingen aning om var vi skulle vända oss eller vad som skulle ske, säger Maria Pedersen, volontär.
Anhörigstöd
Veckorna efter händelsen minns Maria Pedersen inte mycket av. Hon beskriver det som att vara fast i ett svart hål, oförmögen att ta sig upp.
I dag är Maria Pedersen volontär i organisationerna suicide zero och Spes (Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandestöd). Hon vill hjälpa fler till rätt stöd.
– Vi fick väldigt lite och väldigt dåligt stöd. Vi hade ingen Spes-grupp i Kalmar då. Det var tyst och ensamt, säger Maria Pedersen.
Nationella hjälplinjen
Den nationella hjälplinjen lades ner 2020. Telefonlinjen fungerade som akut samtalsstöd till suicidala människor och deras anhöriga. Nu vill flera stödorganisationer öppna den.
– Man behöver bli bättre på att ta hand om anhöriga när ett suicid har skett. Vi är på god väg i Kalmar län. Men det är viktigt i alla regioner. Jag skulle också önska att man öppnar upp hjälplinjen igen, säger Maria Pedersen.
Saken har utretts av Folkhälsomyndigheten på uppdrag av regeringen, som ser att det finns ett behov. Men efter att utredningen presenterades för regeringen våren 2022 har inget beslut än så länge tagits om att öppna den.