SVT Nyheter Småland har tidigare rapporterat om hur Mathias Hall fått dra en elkabel för att försörja Väckelsångbor med el till fiberbredbandet. Efter kritik drogs kabeln ur och de 15 kunderna fick el på annat vis. Men fortfarande är ett 70-tal fastigheter utan fiberbredband – över ett år efter att avtalet skrevs på för många av kunderna, i februari 2017.
John Edvardsson är en av de drabbade. Han har legat på Bredbandsbolaget via mailkonversation.
– De lovar så många gånger att det ska lösa sig. Vid jul sade de att det skulle vara spikat, säger han.
Har inte fått tillstånd av Trafikverket
Bland annat har problemet varit att dra en elkabel utmed vägen i samhället. Men efter strul med tillstånd från Trafikverket har Bredbandbolaget inte kunnat gräva varken under eller över vägen.
– Det strular så mycket och man blir så irriterad och vill dra sig ur avtalet. Det vill även min granne och vän göra, säger John Edvardsson.
Omöjligt att dra sig ur avtal
Men det går inte. På ett mail svarar Bredbandsbolaget att det finns en klausul i avtalet som gör det omöjligt att dra sig ur, även om det skulle ta längre tid än 12 månader att få fiberbredbandet.
– Vi är flera som kräver kompensation. Till exempel ett reducerat pris för installationen när den blir av, säger John Edvardsson.
Bolaget svarar på kritiken
För ett 70-tal kunder på östra sidan av Gamla vägen i Väckelsång är fibern fortfarande inte driftsatt.
– På måndag görs nästa försök att gräva. Materialet var inte som vi trodde, därför har det blivit försenat igen, säger Kristin Wester, tillförordnad presschef på Bredbandsbolaget/Telenor.
När är fibern tillbaka för kunderna?
– Allt ska förhoppningsvis vara klart om tre veckor om grävningen går som det ska, säger Kristin Wester.
”Sjukt tråkigt”
Glenn Haag bor också i Väckelsång. Han blev lovad att installationen skulle vara färdig i augusti eller september förra året.
– Det är så sjukt tråkigt. Installationen kostar cirka 20.000 kronor för varje kund. Då kräver vi någon form av kompensation för att ha väntat så länge.
Bredbandsbolaget säger att eventuell kompensation är något kunderna får diskutera individuellt med företaget.