Tingsrättsdomen innebär en stor principiell förlust för Robert Helenius, jurist från Jönköping, som drivit fallet. Men den påverkar också alla svenskar som reser utanför Europa.
– Naturligtvis är jag besviken. Jag hade hoppats på att vinna den här gången, säger han.
Sedan 2008 har Robert Helenius hävdat att Thai Airways ska betala honom och hans hustru drygt 12.000 kronor i ersättning för att parets hemresa från Bangkok 2008 blev kraftigt försenad.
Köpte biljetten i Sverige
Robert Helenius har hävdat att eftersom han köpte flygbiljetterna i Sverige och Thai Airways trafikerar Europa är det också att betrakta som ett EU-lufttrafikföretag. Det skulle innebära att bolaget har skyldighet att följa europeiska regler för ersättning till passagerare som drabbas av kraftiga förseningar.
Thai Airways har bestridit kraven eftersom hemresan skedde från tredje land och bolaget inte är ett EU-lufttrafikföretag. Bolaget ser inte heller förseningen som ett avtalsbrott.
– För mig handlar den här striden inte i första hand om pengar. Det här är en oerhört principiellt viktig fråga för alla flygresenärer så att de vet vad de har rätt till när de köper biljett av ett utomeuropeiskt flygbolag, säger Robert Helenius.
Experter inkopplade
Jönköpings tingsrätt har bland annat kopplat in experter från Luftfartsverket och går i domen på samma linje som flygbolaget. Inte heller konsumentköplagen är enligt tingsrätten tillämplig.
Paret har enligt Jönköpings tingsrätt inte heller kunnat visa på någon ekonomisk eller annan skada av förseningen. Därför förlorar de målet mot Thai Airways. Istället för ersättning döms de att betala en liten del av flygbolagets rättegångskostnader, drygt 1200 kronor.