Foto: SVT

Seko: ”Det absolut värsta man kan råka ut för som lokförare”

Publicerad

Den senaste tidens allvarliga olyckor vid obevakade järnvägsövergångar har mötts av kritik från Kalmar Länstrafik, som menar att Trafikverket inte gör tillräckligt. Fackförbundet Seko, som engagerar många lokförare, tycker även de att korsningarna måste bort för att förhindra fler liknande olyckor.

Rolf Sjöstrand är gruppchef för fackförbundet Seko Syd. Han har själv mångårig erfarenhet av att arbeta inom järnvägen, och han tycker att Trafikverket måste lägga ännu mer krut på att få bort så många obevakade järnvägsövergångar som möjligt.

– Sedan 80-talet har det ju hänt väldigt mycket på den här fronten, men antalet obevakade korsningar är fortfarande alldeles för stort, säger han.

Vissa korsningar kan tas bort

I hela Sverige finns omkring 3500 obevakade järnvägsövergångar, och längs med den olycksdrabbade Stångådalsbanan finns 43 stycken.

Att helt stoppa tågtrafiken förbi de farliga korsningarna är inget alternativ, men Rolf Sjöstrand tror att det finns åtgärder som inte behöver kosta Trafikverket lika mycket resurser och pengar som att bygga om övergångarna.

– Vissa av de här korsningarna kan man helt enkelt ta bort och så får folk köra över någon annanstans i stället. Det går givetvis inte överallt, men jag tror att man måste göra en ordentlig genomgång innan det händer fler olyckor. På många platser kan bilister välja andra alternativ, säger Rolf Sjöstrand.

”Det ska vara noll olyckor”

Olyckorna har minskat sedan han själv var verksam, men trots det ser Rolf Sjöstrand allvarligt på situationen.

– Det ska ju vara noll sådana här olyckor och inget annat. Att köra på en annan människa är det absolut värsta man kan råka ut för som lokförare, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Olyckor med Kustpilen

Mer i ämnet