Elin Gräs, Matilda Fransson och Linn Gustafsson från Kungsmadsskolans restaurang- och livsmedelprogrammet vann Lejonkampen. Se hur de förberedde sig inför tävlingen i klippet. Foto: SVT / Kajsa Oscarson

Svartrot och kardemumma på menyn när kockelever möttes i mattävling

Uppdaterad
Publicerad

Fem lag från tre gymnasieskolor gjorde upp om segern i Lejonkampen under lördagen. På restaurangelevernas meny stod bland annat svartrot, lammkött och kardemumma.

Fjolårets vinnare av matlagningstävlingen kom från Ryssbygymnasiet, och därför fick skolan arrangera årets upplaga av tävlingen. Årets finalister kom från Gislavedsskolan, Ryssbygymnasiet och Kungsmadsskolan i Växjö. 

– Vi har jobbat mycket med syra. Det är vårt ess i rockärmen, säger Linn Gustafsson från Kungsmadsskolan.

Och nog fungerade Linns ess i rockärmen. Tillsammans med klasskompisarna Elin Gräs och Matilda Fransson vann Linn Gustafsson till slut hela tävlingen.

På plats under dagen fanns en jury för att bedöma vad som serverades på tallrikarna.

– Vi har en väldigt hög nivå på våra elever här idag, säger Raymond Hanna, som förutom att vara en av jurydeltagarna, också är kökschef på Västervik Resort.

Björnbär och kardemumma

Varje lag fick i uppgift att presentera en trerättersmeny med sex portioner av varje rätt. Men för att göra tävlingsmomentet lite svårare fanns det vissa råvaror som eleverna var tvungna att använda sig av.

– Förrätten måste innehålla svartrot och äpple. Varmrätten ska vara lamm, och desserten något med björnbär och kardemumma, säger tävlingsledaren Roger Henriksson.

Svenska Kockars förening i Småland har anordnat tävlingen sedan 23 år tillbaka. I årets upplaga låg en kockkniv och kokbok i vinstpotten.

– Nästa år funderar vi på om priset kan bli att få följa med kocklandslaget under en dag. Men det är inte bestämt ännu, säger Roger Henriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.