Kommunstyrelsen föreslås nu ge tekniska förvaltningen i uppdrag att verkställa denna förändring på busskörfälten och tillåta att begreppet för kollektivtrafik utvidgas. Tekniska nämnden har sedan tidigare röstat igenom förslaget.
– Det handlar om att färdtjänstbilarna i hög utsträckning är en sambokning och en form av kollektivt åkande och det är även taxibilarna. Vi ser det som ett sätt att öka framkosten för både färdtjänst och taxitrafik, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande.
Bättre flöde i trafiken
Enligt Anna Tenje finns det i nuläget gott om plats i bussfilerna och det är därför man vill låta även andra färdmedel färdas där.
– Syftet är att trafiken ska flöda smidigare för alla, men framför allt att ge ökad tillgänglighet till de färdmedel som kan sambokas, säger hon.
Förändringen innebär att färdtjänst, taxi och reguljär busstrafik ska få köra i de separata busskörfält som idag enbart är tillåtna för linjelagd kollektivtrafik. Beslutet ska tas i kommunstyrelsen den fjärde september. Därefter kommer det att verkställas av den tekniska förvaltningen.