Bo Svensson är trafikplanerare på Trafikverket i Kronobergs län, och han menar att väg 707 genom Gemla samhälle kommer att klara av den eventuella nya belastningen som de tunga fordonen skulle innebära.
– Det är en allmän väg och det enda vi kan göra är att se till att den håller den standard som krävs för samhällets behov. Vi kan inte se annat än att den här vägen skulle klara av transporterna, säger Bo Svensson.
Små fordon lika farliga som stora
Bo Svensson poängterar också att väg 707 är byggd för den trafik som gick mellan Växjö och Alvesta innan riksväg 25 byggdes, och att den därför klarar en högre belastning än den nuvarande.
– Det blir fler fordon absolut, men det går redan omkring 2000 fordon på den vägen varje dag. Oavsett om det är stora eller små fordon är de lika farliga för en oskyddad trafikant, säger han.
Underhåller vägen om det behövs
40 till 60 tunga transporter varje dag, eller ungefär 10 varje timme, kan trots allt över tid slita på vägen. I det fallet är Trafikverket beredda att gå in och se till att vägen möter de behov som finns.
– Det kan vara så att vägen kommer att slitas något hårdare. I det fallet får vi svara upp det med underhåll i den utsträckning som krävs, säger Bo Svensson.
Alternativ väg kan bli dyrt för Växjö
Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, tycker att kommunen blivit förbisedda och hade velat vara med i diskussionen kring transporterna genom Gemla från början. Till exempel hade man velat prata om alternativa vägar och titta på om det eventuellt skulle vara rimligt att dra en ny väg. Men från Trafikverkets håll menar man att detta inte är möjligt.
– Är Växjö kommun beredda att betala så får de väl göra det. Vi har inga pengar till sådana saker och den här frågan är inte av den dimensionen. Det här en en del i att samhället förändras, säger Bo Svensson.