Lista: Här är alla elever och lärare som fick skolutmärkelser i Södertälje

Uppdaterad
Publicerad

Hela 19 utmärkelser delades ut till elever och lärare i Södertälje för deras insatser i skolan. Här listar vi alla som fick årets utmärkelser.

– Vi vill uppmuntra och lyfta fram elever som ansträngt sig och lärare som utvecklat undervisningen, sa Elof Hansjons (S) utbildningsnämndens ordförande under prisutdelningen.

Eleverna som fick stipendier fick 2 000 kronor, lärare som fick individuella stipendier fick 20 000 kronor och lärargruppen fick dela på en summa på 40 000 kronor.

Elevutmärkelser

Gabriel Khajo, Rosenborgsskolan

Faya Hanna, Hovsjöskolan

Lujain Nader, Lina grundskola

Lukas Azak, Lina grundskola

Nancy Kamal, Ronnaskolan

Marita Amous, Wasaskolan

Naturvetenskapliga utmärkelsen

Delas ut av näringslivet, representerat av Astra zeneca och Scania.

Yohan Shamil, Rosenborgskolan

Wilhem Hellgren, Eneskolan

Tilda Paulander, Eneskolan

Förskolans utmärkelser

Biljana Koneska-peovska, förskolan Rubinen

Susanne Nordlund och Ellinor Hallerström, Centrum förskola

Hanan Marany, Sali Ishak, Susan Kurt, Västra förskola

Tina Karleskans, Fanar Kiryakos, Farah Jabbar, Glasberga förskola

Grundskolans utmärkelser

Heléne Persson, Wasaskolan

Joakim Sundberg, Vallaskolan

Vesna Ramovoc, Lina grundskola

Alla undervisande lärare i årskurs nio på Eneskolan

Gymnasiets utmärkelser

Lena Yngvesson, Wenedela Hebbegymnasiet

Magnus Fasth och Stefan Petranyi, Torekällgymnasiet

Läs motiveringarna:

Faya Hanna:

”Somliga människor får kämpa mer än andra för att nåsina mål och uppfylla sina drömmar. /.../ Fortsätt att vara likamodig och fråga alltid när du behöver hjälp. Fortsätt våga frågaäven om vi lärare säger att vi inte har tid just där och då. Du ärinte tjatig utan du är ambitiös, vilket kommer att ta dig långt häri livet.”

Gabriel Khajo:

”… började i en särskildundervisningsgrupp och har arbetat intensivt och målinriktat medsina svårigheter. Gabriel är en elev med en hög social kompetens.Han är ansvarstagande, självgående /.../ och hittar även tid föratt hjälpa sin gamla klass med den årliga teaterföreställningen,där han spelar huvudrollen.”

Lujain Nader:

”Med hennes engagemang,starka vilja, nyfikenhet och målmedvetenhet har hon trots den storautmaningen att lära sig svenska lyckats med att nå kunskapsmålen isamtliga ämnen.”

Lukas Azak:

”Lukas har haft en utomordentlig resaunder sin tid i grundskolan. Han har kämpat sig igenom olika hinderför att ta sig dit han är idag. Han har alltid haft en positivinställning till livet utanför och i skolan.”

Marita Amous:

”Maritaflyttade till Sverige 2013. Sedan dess har hon utvecklats,presterat samt motiverat andra elever. /.../ Hon är ständigtnyfiken och tar till sig all kunskap samt kritik. På eget initiativutvecklar hon sina svaga punkter. /.../ Hon har under sin kortavistelse i Sverige visat att ingenting är omöjligt. Alla henneslärare är imponerade av hur bra hon har klarat sig.”

Nancy Kamal:

”Från att ha varit en elev med hög frånvaro och flera underkändabetyg, till att ha utvecklats till en studiemotiverad elev med godmoral och höga betyg i samtliga ämnen imponerar denna elev stort påoss pedagoger.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.