I augusti 2017 stod det klart att renoveringen av Fornbacken blev 242 miljoner kronor dyrare än beräknat. I maj kom en rapport om hur renoveringen kunnat bli så mycket dyrare. Den konstaterade många brister i arbetet. Bland annat dålig koll på ekonomin under arbetets gång och bristande kommunikation.
Bara veckor efter att kommunstyrelsen fått rapporten beställdes ytterligare en fördjupande rapport som nu presenteras av advokatbyrån Delphi.
Slutsats: Dåliga avtal
De övergripande slutsatserna i rapporten visar att det varit svårt att följa utvecklingen i projekten då man inte informerat om detta i månadsrapporter. I rapporten framgår det att man tappat kontrollen över vad projektet skulle leda till och vad som skulle ingå. Vidare skriver man att kunskapsöverförandet varit bristande då personal slutat och omorganisationer genomförts. Avtalen som tecknats 2015 har även de haft brister då de saknat incitament för byggherren att hålla ner kostnaderna.
Tidigare i år gavs den tidigare vd:n och ledningen ansvarsfrihet. Något som rapporten menar gör det svårt att kräva ekonomisk kompensation för bristerna.
”Har dragit många lärdomar”
– Vi har dragit många lärdomar av det här. Vi behöver ha fler kontrollstationer innan en stor investering dras igång och rätt kompetens när vi drar igång stora projekt. Vi har fattat en del beslut redan nu i Telge och i kommunstyrelsen för att till varje pris undvika att man kan skriva på avtal utan att ha på fötterna, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Telge AB.
Sätter den här rapporten punkt för det här ärendet eller kommer man vilja gå vidare med något ytterligare steg?
– Jag tycker vi har nått vägs ände nu. Vi har gjort flera kostsamma och omfattande utredningar, framför allt för att se vad vi ska kunna göra bättre för att det inte ska hända en gång till.