Ångvagnsmodellen av Carl-Gustaf Norberg sedan 1838 är sex decimeter lång. Foto: Urban NyblomVisa alla (5)
Visa alla (5)

Ångvagnen kunde ändrat Nyköpings historia

Uppdaterad
Publicerad

Norbergs ångvagn kunde satt Nyköping på världskartan. Men den byggdes aldrig – förrän nu. I helgen visades den upp i fullskalig storlek i Mariefred.

1838 byggde den unga smeden Carl-Gustaf Norberg en prototyp av en ångvagn efter inspiration från Englands ångvagnar.

– Han drömde om att göra en ångvagn som skulle gått mellan Nyköping och Stockholm. Det hade kortat restiden betydligt jämfört med båt, säger Urban Nyblom.

Han är en av grundarna till ångvagnssektionen i Automobilsällskapet i Nyköping som nu har fått bidrag från Riksantikvarieämbetet för att fortsätta arbetet med Norbergs ångvagn.

Kunde blivit Sveriges första bil

60 år efter Carl-Gustaf Norbergs ångvagnsprotyp lyckades Scania bygga sin första bil, något som kunnat ändrat historian rejält.

– Nyköping hade blivit Sveriges Detroit om vagnen blivit verklighet på den tiden.

Vad är en ångvagn egentligen?

– Det påminner om hästkärra på 1800-talet, fast den drivs med motor. Ångpannan tillverkar ångan som driver maskinen vilket i sin tur driver hjulen.

Före sin tid

Ångvagnen blev dock aldrig verklighet. Carl-Gustaf Norberg dog vid 35 års ålder.

– Då dog även projektet. Han var före sin tid, säger Urban Nyblom

Under lördagen visades den Norbergska ångvagnen upp i Mariefred. Vagnen är tre meter lång och byggd bland annat av 50-årig ek från ett båtvarv i Oxelösund. Carl-Gustaf Norbergs modell var sex decimeter lång.

– Hade inte modellen bevarats så väl under nästan tvåhundra år hade det här projektet aldrig blivit av.

Åtta miljoner delas ut

Entusiaster i ångvagnssektionen har byggt på ångvagnen under nästan två års tid. Nästa steg blir en ångmaskin som ska byggas under vintern efter att bidraget från Riksantikvarieämbetet, RAÄ.

I år delas ut åtta miljoner kronor ut till arbetslivsmuseer runt om i landet. Ett arbetslivsmuseum berättar historier och gör dem levande med till exempel maskiner. Ångvagnen i Nyköping beräknas kunna köras nästa år med hjälp av ångmaskinen.

– I alla fall någon meter, säger Urban Nyblom.

Femörefortet i Oxelösund – 30.000 kronor till brandlarmcentral.

Museispårvägen Malmköping – 115.000 kronor till ny verkstadsentré och 112.250  kronor för utveckling av utställningen.

Det Gamla Tryckeriet i Eskilstuna – 50.000 kronor till att dokumentera trä- och blytypsnitt.

F11 museum i Nyköping – 100.000 kronor till luftvärmepumpar.

Bruksmuseet i Nävekvarn – 9.493 kronor till mässingljusstakar och vitrinskåp.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Ångvagnsmodellen av Carl-Gustaf Norberg sedan 1838 är sex decimeter lång. Foto: Urban Nyblom
Foto: Privat
Flera entusiaster har handtillverkat delar till ångvagnen. Foto: Privat
Arbete med att montera ihop ångvagnen. Foto: Privat
Ramen till ångvagnen är gjord av närproducerad ek från Oxelösunds båtvarv. Foto: Privat