Hittills har Elisabeth Häggqvist fått besked om att fiberutbyggnaden i området ska vara klar i april 2019. Men så lät det inte i april 2017, när hon skrev på avtalet.
– Jag tycker att det har gått lång tid, för de sa att det skulle vara klart 2018. Därför börjar man ju nu undra vart det hela tar vägen, säger hon.
Stor kostnad för att avbryta
Efter att avtalet tecknats dröjde det flera månader innan en dosa installerades och företaget började gräva på tomten.
– Det är många saker som gör att de inte känns så seriösa.
När Elisabeth Häggqvist fick reda på att fler personer har problem med att få fiber indraget började hon tveka och kontaktade företagets kundtjänst för att se om det gick att avbryta avtalet. Det skulle dock kosta närmare 7 000 kronor.
”Inte villig att betala”
– Det är jag inte villig att betala så jag väntar. Om det sedan visar sig att det inte blir något före sommaren 2019 får jag anmäla till ARN (Allmänna reklamationsnämnden reds. anm.).
Enligt IP Onlys presschef Niclas Karnhill måste kunder betala en kostnad för att häva ett avtal, för att företaget ska kunna täcka upp för de kostnader som man har hunnit upparbeta under projekteringen.
Projekterar för tusentals
I dag har företaget hand om fiberprojekt hos ungefär 50 000 hushåll. Nästa år ska det projekteras för 25 000 hushåll. En stor del av dessa finns på landsbygden.
Här förklarar presschefen varför det kan ta lång tid att få fiber på landsbygden.