De två nya vattenskopande flygplanen presenterades officiellt så sent som i början av juni. Nu står det ena på marken, efter problem under onsdagens flygning. En teknisk undersökning av planet påbörjas under torsdagen, berättar Saabs presschef Ann Wollgers.
Baserade på Skavsta
Flygplanen, som är av typen AT-802 Fire boss, tillhör Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, men det är Saab AB som tillhandahåller både plan och besättning, inklusive logistik och underhåll. Planen är baserade på Skavsta i Nyköping och det var också där piloten skulle landa efter en testflygning på onsdagseftermiddagen.
Kontrollerad landning
Enligt Ann Wolgers uppfattade piloten att det var någon form av fel eller störning på landningsstället inför landningen, och beslutade sig därför för att genomföra en kontrollerad landning på vattnet i stället. Brandflygplanen har pontoner och är byggda för att landa både på land och vatten.
– Vi har tagit upp planet och nu ska det forslas till vår hangar i Nyköping, säger Ann Wolgers.
Planet är helt nytt, hur kan det redan vara problem med det?
– Den frågan kan jag inte svara på. Piloten fick en indikation på att det var en störning på landningsstället och nu håller vi på och undersöker vad som är fel – om det ens är något fel. Jag kan inte ge några svar innan den tekniska undersökningen är klar.
Hur lång tid undersökningen kan ta – och när planet kan vara i luften igen – kan Saab inte svara på i nuläget.