– Det har nog hjälpt folk att tänka efter innan de agerar, säger Suzanna Khachaturian om modellen som infördes för två år sedan. Hon studerar vid Rekarnegymnasiet tillsammans med Tushar Nyqvist och Izabel Reich. Foto: SVT

Normbrytande arbete för bättre resultat och ökad trivsel

Publicerad

På Rekarnegymnasiet i Eskilstuna jobbar man sedan två år tillbaka med normbrytande utbildningar för eleverna, bland annat för att höja pojkarnas studieresultat.

Modellen skolan arbetar med kallas MVP, mentorer i våldsprevention. I en lektionsserie i fjorton delar utbildas eleverna inom våld, genus och åskådarperspektiv.

– Dels jobbar vi med en helhetsyn på skolan, hur vi ser på på könsord och skojbråk. Dessutom handleder vi lärare eleverna i små diskussionsgrupper. Där diskuteras hur eleverna själva definierar våld, machokultur och negativa normer som finns i deras vardag, säger läraren Emil Björklund.

Skolan tar tydligt avstånd mot alla former av ”skojbråk”.

– Det aldrig okej och ska alltid motverkas. Våld och kränkningar ska aldrig normaliseras, säger skolans rektor Martell Eriksson.

”Machokultur kan påverka skolresultat”

Läraren Emil Björklund säger att det finns en bild som säger att en man ska vara stark och alltid klara sig själv och att det kan påverka skolresultaten.

– Det kan resultera i att killarna inte vill be om hjälp, säger han.

Om det normbrytande arbetet lett till bättre skolresultat bland pojkarna är svårt att säga i nuläget.

– Det är svårt att veta något om orsak och verkan. Det vi faktiskt sett sedan vi började prata om de här sakerna aktivt är att vi har resultat över kommungenomsnitt på gymnasieenkäten gällande trygghet, trivsel och studiero på skolan. Pojkarnas resultat går i positiv riktning även om det är marginella förändringar, säger Martell Eriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.