Birgitta Norberg Brorsson, docent i svenska på MDH, säger att det är viktigt att elever får lära sig att läsa alla typer av texter för att få en god läsförståelse. Foto: SVT/Sandra Kjellström

Forskare om att elevernas läsande minskar: ”Alla typer av texter behövs”

Uppdaterad
Publicerad

Elever i den svenska skolan presterar bättre i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Det visar den internationella skolrapporten PISA 2018 som presenterades under tisdagen. Samtidigt minskar elevernas samlande läsande och att bara läsa texter på nätet räcker inte, enligt Birgitta Norberg Brorsson, docent i svenska på Mälardalens högskola.

I den internationella undersökningen PISA 2018, som mäter 15-åringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap, presterade elever i Sverige över OECD-genomsnittet. Den negativa trenden vände 2015 och den senaste rapporten visar nu alltså på en ytterligare förbättring av resultaten.

Kompensatoriskt uppdrag särskilt viktigt vid läsning

Samtidigt pekar rapporten på flera problemområden. Den svenska skolan är mindre likvärdig än i övriga Norden och skolor som finns i socioekonomiskt svaga områden kompenseras inte tillräckligt resursmässigt. Undersökningen visar också att elevernas samlande läsande minskat.

Birgitta Norberg Brorsson, docent i svenska på MDH, säger att det är alla lärares ansvar att se till att eleverna har en god läsförståelse i samtliga ämnen. Skolan har även ett kompensatoriskt uppdrag som blir särskilt viktigt om läsning inte förekommer i hemmet.

– Det är viktigt att försöka skapa intresse kring läsning. När man läser till exempel skönlitteratur i skolan ska man samtala kring den och den behöver anknyta till det som eleverna är intresserade av, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.