År 2004 blev repliken av det gamla ångloket färdigbyggd och körbar. Sedan dess har intresseföreningen, med ordförande Ralph Angestam i spetsen, kämpat för att också få anlägga ett spår utanför Munktellmuséet där tåget kan visas upp. Och nu är visionen på väg att bli verklighet.
– Nu får vi ett spår här ute, som vi ska gjuta fast nu i dag, så vi kommer att kunna köra en slinga på 60-70 meter. Kommunen har också hjälpt oss att göra en vändskiva och vi ska få ett lokstall mot väggen utanför, förklarar Tomas Almerén, vice ordförande.
Räls från Munktellområdet
Men det är bara första etappen. Målet är att få fortsätta bygga ut järnvägen runt hela Munktellområdet.
Den nya rälsen har också en historia från platsen.
– Det är den som bröts upp när badhuset skulle byggas. Den tog vi hand om, och nu ligger den här i marken igen, säger Tomas Almerén.
Lärt sig av de äldre
Veteranerna i intresseföreningen har fått hjälp av byggelever från Rekarnegymnasiet med att bygga gjutformar, lägga rälsen på plats och nu också med att gjuta fast den.
– Det har varit kul! Man har lärt sig mycket från dem också. Och man har lärt sig lite om de gamla maskinerna som står därinne, säger Jakob Jonsson, en av ett knappt tiotal elever som deltagit.
Hur vanligt är det att byggelever i första årskursen får lära sig att gjuta järnväg?
– Jag tror det är första gången.
Nöjda med eleverna
Även föreningens medlemmar är nöjda med samarbetet.
– Det har funkat skitbra! Och de som kommer hit är ju intresserade också, säger Tomas Almerén.
Invigningen av den nya järnvägens första etapp sker den 26 augusti.