Beror det på glädjebetyg? Foto: SVT/TT

Högre andel gymnasiebehöriga bland årets nior – trots distansundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Fem av nio sörmländska kommuner har ökat andelen gymnasiebehöriga elever som avslutat sina studier i kommunernas grundskolor i år, visar en kartläggning som SVT har gjort. Detta trots distansundervisning och hemmastudier i pandemin.

En av kommunerna som redovisar bättre elevresultat är Vingåker, där andelen gymnasiebehöriga nior ökat med över 10 procent sedan förra läsåret. Skolchefen Agneta Arvidsson framhåller att kommunens samarbete med Skolverket har varit framgångsrikt.

Riktade stödinsatser

– Vi har haft stigande resultat de senaste tre åren, och samarbetet har gett oss stöd i form av kompetensutveckling och handledning. Vi har fått struktur på många saker som vi inte varit särskilt bra på tidigare.

Pandemins speciella förutsättningar har också gett utrymme för riktade stödinsatser, berättar Agneta Arvidsson.

– Under vårterminen har vi haft ett tydligt fokus på de elever som behöver extra stöd. Ett 50-tal av dem har varit på plats i skolan där de fått stöd i mycket större omfattning än vad vi normalt klarar av. Det har gjort stor skillnad för deras resultat.

Generösa lärare

Enhetschefen Christina Sandström vid Skolverket har tidigare uttalat sig i Dagens Nyheter om att en förklaring till de ökade resultaten under distansundervisningen kan vara att lärare har varit för generösa, och satt för höga avgångsbetyg.

– Vi kan inte leda det i bevis, men det är den mest troliga förklaringen, sa hon.

I videoklippet ovanför hör du skolchefen Agneta Arvidsson svara på om detta även kan ha påverkat resultaten i Vingåker.

LISTA: Preliminära resultaten kommun för kommun

Fem av nio sörmländska kommuner har ökat andelen gymnasiebehöriga elever som avslutat sina studier i kommunernas grundskolor i år, visar en kartläggning som SVT har gjort.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.