Alla säljare inom NTM-koncernen kommer att permitteras berättar Anders Boberg, försäljningschef på Sörmlands media där dagstidningarna i länet ingår. Foto: SVT

Kris för lokala tidningarna i pandemin – tvingas permittera säljarna

Publicerad

Sörmlands media korttidspermitterar säljare efter att bolaget tappat stora annonsintäker till följd av coronakrisen.

– Vi hoppas att vi kan ta tillbaka alla på full tid, säger Anders Boberg, försäljningschef på Sörmlands Media.

I Sörmlands media, som ägs av NTM-koncernen, ingår tidningarna Eskilstuna-Kuriren, Strengnäs Tidning, Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren.

– Vi har drabbats negativt på reklammarknaden där vi tappar betydande annonsintäkter. Det är avbokningar från flertalet olika branscher och annonsörer som slår hårt på våra intäkter både i mars och april månad. Vi märker ett våra lokala annonskunder har ett tufft läge och/eller känner sig osäkra på framtiden, säger Jenny Hoflund Bergvall, vd på Sörmlands Media, i ett skrifligt svar till SVT.

Coronaviruset i Sörmland
Jenny Hoflund Bergvall, vd på Sörmlands media. Arkivbild. Foto: Joakim Serrander/Eskilstuna-Kuriren Foto: Joakim Serrander/Eskilstuna-Kuriren

Inför anställningsstopp efter coronakrisen

Efter att annonsintäkterna minskat har bolaget beslutat att införa inköps- och anställningsstop, och nu även permitteringar som innebär att 20 anställda kommer att arbeta 60 procent från och med måndagen.

– När vi har intäktstapp av så betydande belopp måste vi också snabbt hantera kostnaderna, säger hon.

Samtidig som annonsintäkterna har minskat under coronakrisen har tidningarna fått högre trafik samt fler betalande läsare.

– Många vill ha journalistik och söker trovärdiga källor. Det gynnas vi av, säger hon.

Hur ska ni prioritera vid eventuella nedskärningar?

– Vi kommer i första hand nu jobba med permitteringar mot den kommersiella sidan för att så långt som det bara går undvika varsel och uppsägningar och vår förhoppning är att det ska ge oss andrum och effekt i en besvärlig ekonomisk tid, säger hon.

Tappar 30-60 procent av annonsintäkter

Tidningsutgivarna (TU) och Journalistförbundet har uppmanat regeringen att vidta åtgärder för att kompensera de förlorade intäkterna i mediebranschen. Branschorganisationerna har lämnat in en skrivelse till regeringen.

En undersökning som TU har gjort visade att medlemsföretagen räknar med att man tappar annonsintäkter på 30-60 procent under coronakrisen. TU vill bland annat se att ett tidsbegränsat lönestöd införs och att mediestödet omregleras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Sörmland

Mer i ämnet