De vill att fler män ska välja förskoleyrket

Publicerad

Eskilstuna kommun och Mälardalens högskola (MDH) vill se en mer jämlik förskola och startar nu ett nytt projekt för att locka fler män till förskoleyrket.

Projektet går under namnet ”Framtidens förskollärare” och ska framförallt öka kunskapen om hur viktigt det är med en jämnare könsfördelning bland personal i förskolan.

– Det måste vara lika. Män och kvinnor ska kunna finnas i alla yrken tycker jag, säger Cecilia Westerdahl, förskolelärare och projektledare.

Webbaserat utbildningspaket

Projektet har möjliggjorts tack vare finansiering från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) med 730 000 kr. Tanken är att Cecilia och Gustaf, tillsammans med Mia Heikkilä, lektor i pedagogik och genusforskare i förskolan, ska ta fram ett webbaserat utbildningspaket som ska användas av förskolepersonal, studenter och studievägledare.

Knappt fyra procent är män

Sverige är ett av världens mest jämställda länder och enligt Sveriges kommuner och Landsting (SKL) ska kön inte vara ett hinder för val av yrke och alla ska kunna arbeta utan att bli bedömda utifrån stereotypa föreställningar om kön. Men, trots det saknar en tredjedel av Sveriges kommuner manliga förskollärare och idag är det knappt fyra procent av förskolornas personal som är män.

– Jag tror framförallt att det rör sig om yrkets status och lön. Men också om känslan, att man inte är en i gänget. Och att det kan bli så att man får spela boll med barnen, eller gå ut och snickra med barnen bara för att det är mest manligt och det tror jag inte att många män vill. Jag tror att alla ska bli lika behandlade och att det ska kännas bra och att man kan vara tillsammans med teamet, säger Cecilia.

”Blir mer synlig”

Gustaf Deticek Svensson, som även han är förskollärare och projektledare, menar på att han inte blir behandlad annorlunda på sitt nuvarande arbete, men ...

– Inte nu, men är man en minoritet så blir man mer synlig och de saker jag gör syns mycket mer än vad det gör för mina kvinnliga kollegor. Det sticker ut lite. Det kan göra så att jag i vissa fall får mer feedback för saker jag gör men också men gör jag ett misstag och säger något klumpigt eller så, så syns det också mycket mer än vad det gör för mina kvinnliga kollegor, berättar Gustaf.

Bryta mönster

Senast 2014 gjorde SKL en liknande satsning där chefer och personal från förskolor fick dela med sig av sina erfarenheter. Målet för projektet var då att se över beteenden och arbetssätt runt om i några av Sveriges kommuner och inom två år, nå ut med informationen till resten av landet. Men tidigare har försöken inte varit så gynsamma, däremot tror Gustaf att projektet ”Framtidens förskollärare” kommer bryta mönster.

– Jag tror först och främst att man måste marknadsföra yrket och visa vad det innebär att vara förskolelärare idag. Det skiljer sig en hel del mot hur det såg ut för tio till tjugo år sedan. Förskolan har ju gått och blivit en del av skolväsendet och har en egen läroplan. Så igår så var vi och hade workshops med våra förskolechefer i kommunen och fick ”inputs” ... Vad är det ni vill ha? Vad skulle ni vilja ha i en sådan här utbildning? Och så kan vi väva in det i det materialet vi sedan kommer ge ut, säger Gustaf Deticek Svensson.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer