Kompisen Mathias Huhta: ”160-170 tror jag dom låg i, typ” Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Myndigheterna mörkar dödsolyckan

Uppdaterad
Publicerad

Uppsalapolisen och Trafikverket lägger krokben för SVT:s granskning av olyckan. Det hävdar både yttrandefrihetsexperten Nils Funcke och professor Leif GW Persson.

Rasmus Björk och Dennis Olsson flydde i höga hastigheter från polisen på riksväg 55 mot Enköping och Strängnäs.
Men hur fort gick det? Hur många polisbilar var inblandade? Vilket avstånd höll de i jakten?

Mathias Huhta, kamrat till Rasmus och Dennis, talade i telefon med dem under en stor del av polisjakten.

– Ja, 160-170 tror jag dom låg i, typ. Rasmus sa att det kom någon till bil. Någon till polisbil, säger han.

Att det var två polisbilar?

– Ja, han sa något sådant.

Vägrar lämna ut uppgifterna

För att få svar på frågorna kontaktade Sveriges Television den 15 april Trafikverket för att få information från de fyra hastighetskameror som övervakar vägsträckan. En förfrågan som en myndighet ska handlägga snabbt och skyndsamt.

Men Trafikverket vägrar lämna ut uppgifterna.

Detta efter att verket kontaktat Uppsalapolisen som den 16 april begärde in samma material som SVT vill ta del av. Innan Uppsalapolisen ens hunnit ta del av uppgifterna har myndigheten beslutat om sekretess. Detta under förevändningen att det är nödvändigt för att skydda den utredning som Uppsalapolisen bedriver om trafikolyckan.

En utredning som ändå snart kommer att läggas ned eftersom Rasmus och Dennis är döda.

Märkligt sammanträffande

Sammanträffandet tycks märkligt, att i samma stund som SVT begär ut uppgifterna så blir polisen intresserad – fem veckor efter att olyckan hänt

Det här sänder lite konstiga signaler – håller du med om det?

– Jag kan inte svara dig på det, säger Michael Gustafsson, biträdande chef vid Uppsalapolisens trafikavdelning.

Du kan inte svara på det?

– Nej.

Varför inte då?

– Nej, utav den orsaken som jag säger att jag svarar inte på någonting som har med förundersökningen att göra.

Men nu gäller det inte förundersökningen, utan hur ni har agerat?

– Ja, men det är som jag säger, det tangerar förundersökningen och jag tänker inte svara på någonting som har med det här att göra förrän ärendet är avslutat möjligen.

Nils Funcke kritisk

Nils Funcke är en av Sveriges ledande experter när det gäller yttrandefrihetsfrågor och har ett förflutet som sekreterare i regeringens Yttrandefrihetskommitté.
Han är kritisk till Trafikverkets agerande:

– De här uppgifterna som ni har begärt ut från Trafikverket borde de ha kunnat lämna ut, oavsett om man betraktar att de ingår i förundersökningen eller inte. Det här är en allmän uppgift och den ska kunna lämnas ut om det inte innebära men för förundersökningen. Att en uppgift om en hastighet vid det här tillfället ska beläggas med sekretess, det framstår som närmast bisarrt.

Leif GW håller med

Nils Funcke får medhåll av Leif GW Persson, professor emeritus i kriminologi.

– Jag tycker att det är en ynkedom om jag ska vara ärlig faktiskt. Vari skulle faran bestå? Jag menar det finns ju inte någon risk här för de där vanliga grunderna som man gör att man ibland har av legitima skäl att vara lite hemlig. Utan det som har hänt har hänt och det är belagt på ett sätt som inte låter sig repareras i efterhand och så vidare. Och då förstår jag inte de där så plötsligt starka sekretesskälen.

Uppsalapolisen utredning av bensinsnatteriet och trafikbrottet pågår fortfarande, trots att gärningsmännen är döda.

Varför gör man så?

– Normalt så hade det varit nedlagt i stort sett omgående. Det här ärendet hade ju skrivits av dagen därpå om inte det andra hade hänt. Det är tusentals sådana där ärenden som man lägger ner med vändande post.

Men inte nu – varför då?

– Nej, man vill ju ha så mycket som möjligt om det nu skulle bli så att man får ett vakthavande befäl eller kanske till och med andra poliser, de som sköter efterföljandet, om de riskerar ett åtal så vill man ju ha någonting i den andra potten. Och det har jag heller inga problem med. Allt som kan anföras mot de här krakarna som kör in i den här dödsfällan och omkommer, det kommer man att ta till vara på. Det är så det där spelet ser ut.

Detta har hänt

12 mars Olyckan vid Hjulstabron inträffar strax efter midnatt. 20-åringarna Rasmus Björk och Dennis Olsson omkommer.

15 april SVT begär uppgifter om hastighetskameror för sträckan Litslena-Enköping på riksväg 55.

16 april SVT intervjuar Michael Gustafson, bitr chef vid Uppsalapolisens trafikavdelning.

18 april Trafikverket avslår SVT:s begäran i ett brev från Johan Barkelius, ställföreträdande chefsjurist.

19 april Trafikverket lämnar ut det material som SVT begärt ut, men det lämnas till Uppsalapolisen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Dödskraschen vid Hjulstabron

Mer i ämnet