Förbud mot rökning kommer att införas på vissa offentliga platser från och med den första juli. Den nya lagen innebär även att det blir tillståndsplikt på tobaksförsäljning.
Det är upp till varje kommun att utföra tobakstillsyn, vilket idag innebär att bland annat göra kontroller på skolor där rökförbud råder. Under 2017 var det endast 3 av Södermanlands kommuner som fick godkänt av Länsstyrelsens bedömning av tobakstillsyn.
Arbetar för att få fram en plan
Länsstyrelsen i Sörmland har ansvar att hjälpa kommunerna i sitt arbete för att minska på tobaksanvändandet och för att tillsynen i kommunerna ska bli bättre.
– Vi arbetar för högtryck nu för att få en hållbar plan till att den nya tobakslagen träder i kraft, säger Anne-Louise Gjuse som är tillsynsansvarig i alkohol- och tobaksfrågor på länsstyrelsen.
En plan som innefattar både tillståndsplikten att sälja tobak, samt tillsynsansvaret.
– Det som står närmast på tur att göra är att få ut information som är kopplat till tillståndsplikten, eftersom det blir något helt nytt för kommunerna.
Mer arbete för kommunerna
De kommuner som blev godkända var Eskilstuna, Nyköping och Trosa. Katrineholms kommun var en av kommunerna som inte blev det. Enligt Christer Rosenberg, miljöinspektör på kommunen, är det fortfarande inte helt klart hur man kommer att arbeta kring den nya lagen.
– Vi har haft möte med länsstyrelsen och väntar nu på återkoppling i form av information som är generell för alla kommuner.
Innebär den nya lagen att det blir mer arbete kring tobakstillsynen?
– Hela processen kommer ju att göras om. Samtliga handlare som handlar med tobak måste omregistrera sitt tillstånd, och det kommer att ta tid. Vi vet inte exakt ännu hur vi ska lägga upp arbetet.
”Måste växla upp”
Att flera kommuner i Sörmland inte blev godkända när det gäller tillsynen år 2017 kan enligt Anne-Louise Gjuse bero på för låg tillsynsfrekvens.
– Kommunerna måste i och med den nya lagen växla upp och lägga mer resurser på arbetet med tillsyn.