För flera år sen satte Trafikverket upp en portal på Tullgatan vid Rinmnasskolan i Eskilstuna. En liknande kommer nu att byggas vid järnvägsbron. Foto: Google Maps

Så ska kommunen förhindra fler lastbilsolyckor under järnvägsbron

Uppdaterad
Publicerad

En sorts ram ska byggas på Carlavägen i södergående rikting för att förhindra fler lastbilar att köra in i järnvägsbron i Eskilstuna. Väghindret kan stå klart i september.

Igår kväll körde ytterligare en lastbil in i järnvägsbron i Eskilstuna. Något som orsakade totalstopp på vägen i flera timmar.

Efter flera turer står det nu klart att kommunen ska bygga ett fysiskt hinder, två pelare på varje sida av vägen och en öveliggande balk ovanpå, som ska hindra lastbilar högre än 3,6 meter att köra in i bron. Ett liknande hinder finns idag vid järnvägsbron på Tullgatan vid Rinmansskolan.

Kommun och stat ska dela på kostnaden

Det är kommunen som har ansvaret för den olycksdrabbade vägen, men Trafikverket som ansvarar järnvägen och bron som tågen rullar över. Eskilstuna kommun vände sig därför till den statliga myndigheten och ett avtal om delade kostnader väntas vara påskrivet under de närmaste veckorna.

– Bron tål egentligen att köras in i med lastbil men då det ofta leder till stoppad tågtrafik är Trafikverket lika intresserade av att få det här fixat som vi är. Även för kommunen kostar det pengar då räddningstjänsten måste dra loss bilen, säger Ulf Westerberg (M), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Kan stå klart i september

Kommunen och Trafikverket är överens om att dela på kostnaderna. Nu återstår bara smådetaljer i avtalet.

– Vi kommer börja projektera så fort avtalet finns på plats och en gissning är att hindret står klart i september, säger Anders Enesved, avdelningschef på stadsbyggnasförvaltningen i Eskilstuna kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.