Den här dagen träffas eleverna på S:t Eskil för att dela med sig av de två resor som de gjort och samtidigt förbereda inför den tredje resan. Ungern och England har de besökt och närmast väntar en resa till Italien och sedan till Finland innan projektet avslutas i Sverige.
– Man måste börja med andra frågor för att skapa en acceptans för Europa som helhet och då är det viktigt att tala om tolerans och attityder, säger läraren Mattias Sahlman Karlsson.
Han är en så kallad EU-ambassadör på S:t Eskil, han har fått en fördjupande extra utbildning om EU och om hur EU fungerar.
Resor med tema
Varje resa har ett speciellt tema som eleverna jobbar efter. I England var temat stereotyper.
– Det handlade om hur man själv tror ett en person från ett annat land är men sedan när man börjar prata med varandra är det inte alls så, man får en bredare vy, säger Maja Meriläinen, EKSA17.
– Det har lärt mig som person hur fördomar kan påverka och hur bilden av andra kan ändras, säger Daniel Mowans, IB17.
I klippet kan du höra Maja Meriläinen berätta om hur hon och hennes skolkompisar arbetade med stereotyper under besöket i England.
– För att bli en bra EU-medborgare handlar det inte om att gilla EU som projekt utan mer att inse att vi är ju europeiska invånare. Vi är mer lika än olika även om den del krafter i vårt samhälle som vill förstärka skillnader snarare än att belysa likheterna, säger Mattias Sahlman Karlsson.