Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Kommunikationschefen: ”Mycket beklagligt – ska inte kunna hända” Foto: Sanna Lüning/SVT/privat

2 000 trygghetslarm slogs ut – folk larmade utan svar

Uppdaterad
Publicerad

Runt 2 000 trygghetslarm tappade kontakten med Stockholms trygghetsjour – och 41 personer larmade utan att få svar. Anställda vittnar nu om allvarliga problem kopplat till kommunens nya larmsystem.

– Det kommer krackelera inom en snar framtid, säger en anställd till SVT.

”Med ett trygghetslarm kan du larma om hjälp när som helst på dygnet”, står det på Stockholms stads sajt.

Men nu larmar anställda på Stockholms trygghetsjour om allvarliga problem kopplat till införandet av ett nytt larmmottagningssystem för de runt 15 000 trygghetslarmen i Stockholm.

– Vi får samtal varje dag från människor som säger att larmen inte fungerar, säger en anställd som vill vara anonym.

Flera incidenter

SVT har tagit del av intern information som beskriver flera incidenter den senaste tiden. Den som beskrivs som allvarligast inträffade i slutet av november då cirka 2 000 larmkunder tappade kontakten med trygghetsjouren i över åtta timmar.

”Vid genomgång av loggar kan vi konstatera att 41 larmkunder har larmat och inte fått svar”, står det i det interna dokumentet som gick ut dagen efter händelsen. I ett fall valde personen som försökte använda trygghetslarmet att i stället kontakta SOS alarm för att få hjälp.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör kritiken från Curre Hansson, ordförande för PRO i Stockholms län: ”En fråga om liv och död” Foto: SVT

Utreder händelsen

Stockholms stad bekräftar incidenten och säger att de är i slutfasen av en utredning om vad som gick fel.

– Det är mycket beklagligt och ska inte hända. Det vi preliminärt kan säga är att det blev ett missförstånd om vilket system som skulle vara igång under perioden, säger Carl Smitterberg, kommunikationschef på äldreförvaltningen.

Men enligt anställda som SVT har pratat med är problemen större än en enskild händelse.

– Det kan finnas människor därute som inte har en aning om att deras larm inte fungerar. Alla har inte anhöriga, hemtjänst eller liknande som kollar till dem. Min lojalitet ligger inte hos arbetsgivaren, utan hos kunderna, säger en anställd.

– Konsekvensen kan bli att folk blir liggande utan hjälp, i värsta fall kan någon dö, säger en annan.

”Inte helt smärtfritt”

Det nya systemet för larmmottagning och övervakning skulle egentligen ha införts fullt ut redan efter sommaren. Men datumet har flyttats fram flera gånger.

– Generellt går det ganska bra, men det är inte helt smärtfritt, säger Carl Smitterberg på Stockholms stad om övergången.

Är det ett säkert system?

– Jag skulle säga att systemet är pålitligt, däremot måste vi se till att det används på rätt sätt. De som trycker på knappen ska få ett svar. Man är alltid välkommen att provlarma om man känner sig orolig, säger han.

Vet du mer? Är du drabbad? Eller känner du till något annat vi borde granska? Tipsa SVT:s granskande reportrar här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet