Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Det är svårt att förflytta elsparkcyklar om de inte utgör fara för trafikanter eller hindrar trafiken, förklarar trafikborgarrådet i Stockholm stad. Foto: SVT

Fortsatt stökigt med elsparkcyklar – trots böter

Uppdaterad
Publicerad

Det kommer bli böter på elsparkcyklar som bedöms utgöra en fara eller hinder för trafik. Men de elsparkcyklar som ligger och skräpar på gator kan inte bötfällas.

– Det kommer fortsatt vara stökigt på gatorna. Vi kommer inte riktigt åt problemet utan behöver annan lagstiftning, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm stad.

Under 3 veckor i september och oktober genomförde trafikkontoret i Stockholm stad ett test att parkeringsvakter skulle flytta elsparkcyklar med stöd av förordningen ”flyttning av fordon”. De elsparkcyklarna som utgjorde en fara och eller hinder för andra trafikanter förflyttades. Totalt blev det 294 anmälda elsparkcyklar av de 14 000 elsparkcyklar som rullar på Stockholms gator.

– Det kommer fortsatt se skräpigt ut och rörigt ut på gatorna. Det kan nog upplevas som att det inte händer så mycket, säger Daniel Helldén (MP)

Efterlyser hårdare nationell lagstiftning

Trafikborgarrådet hoppas nu att Transportstyrelsen, som håller på att utreda frågan, ska införa hårdare lagstiftning så att parkeringen av elsparkcyklarna styrs upp tydligare.

– Elsparkcykelbolagen har blivit bättre på att flytta undan de elsparkcyklar som utgör en säkerhetsrisk. Förhoppningen är att de ska bli bättre på att sköta resten också, säger han.

Det formella beslutet tas i Stockholms stads kommunfullmäktige 2 november och avgiften ska gälla från och med 1 mars 2021.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Elsparkcyklar i Stockholm

Mer i ämnet