Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den så kallade snedhissen som tar passagerare mellan Liljeholmen och Nybohov har stått still i nästan ett år. – SL borde köpa en ny hiss, säger Agnetha Falck af Trolle som åkt i hissen sedan den öppnade 1964. Foto: SVT

Stillastående hissbana retar upp boende: ”Det är en skandal”

Uppdaterad
Publicerad

Den långa hissbanan mellan Liljeholmen och Nybohov har varit avstängd för renovering i nästan ett år. Tanken var att den skulle ha öppnat i våras men det kommer dröja ytterligare några månader innan hissen är igång, enligt SL.

– Det är skandal. SL behöver köpa en ny hiss, säger Agnetha Falck af Trolle som har bott i Nybohov sedan hissen installerades på 60-talet.

– Den här hissen är något av ett sorgebarn för oss, säger Claes Keisu, presstalesperson på SL.

Varför har reparationen tagit så lång tid?

– Vi har jobbat med att förstärka berget i hisstunneln, att ta bort löst berg och att täta där det trängt in vatten. Vi byter också alla elkablar. Sedan tar det tid att ta fram en budget, att hitta entreprenörer och att projektera för projektet, säger Cleas Keisu, pressansvarig på SL.

Hör mer i videon om hur de boende påverkas av hisstoppet och varför SL får betala runt fyra miljoner i taxikostnader medan hissen står still.

Nybohovshissen

Nybohovshissen togs i drift 1964 och har drabbats av flera driftstörningar och stopp på senare år.

Det har funnits planer på att bygga en ny, mer driftsäker och större hiss, men SL har lagt ner de planerna.

En ny hiss skulle bli mycket dyrare än SL planerat, och det skulle heller inte gå att bygga två parallellgående hissar – bland annat för att det inte går att göra hisstunneln mycket större eftersom det finns bostadshus ovanpå den. Brevid tunneln finns det dessutom kulvertar där det löper rör och kablar som försörjer fastigheterna i Nybohov.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.