Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon: ”Farmor eller mormor som hämtar?” Så funkar språktestet för förskolepersonalen i Botkyrka. Foto: Maja Flygt/SVT

Botkyrka trappar upp språkkraven – förskolechefen: gått bättre än vi tänkt oss

Uppdaterad
Publicerad

Den som söker en tjänst inom äldreomsorg och förskola i Botkyrka kommun måste idag först göra ett språktest där kunskaperna i svenska prövas. Nästa år utökas kraven till att också gälla all grundskolepersonal.

Kommunen uppskattar att cirka 700 nyanställda i förskolan har gjort svenskatestet. Det består av 18 frågor med läs- och hörförståelse. Språkkraven är unika för Botkyrka kommun men har nu också inspirerat andra kommuner, menar Sara Dahl, verksamhetschef för förskolorna i Botkyrka.

– Vi har haft dialog med Malmö, Göteborg och nu senast hörde Linköping av sig och ställde frågor. Det bli ett fantastiskt utbyte med andra kommuner. Även om andra kommuner inte har kommit lika långt som vi har, är många också på väg.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Inför valet debatterades bland annat frågan i även Södertälje kommun.

Som en del av en större satsning på språkutvecklingen inom den så kallade ”Botkyrkamodellen” erbjuds även redan anställd personal att gå riktade kurser.

I videon ovan: Se hur språktestet kan gå till.

Vill höja nivån

I Botkyrka beräknas cirka 60,5 procent av befolkningen ha utländsk bakgrund och långt ifrån alla i förskolan talar flytande svenska. Med språktesterna hoppas man på sikt att kunna höja lägstanivån.

– Vi ser redan stor skillnad, säger Sara Dahl.

Det finns i dag inga mätbara resultat på språktesternas effekt, däremot syns en ökad medvetenhet kring språket bland personalen på förskolorna, menar hon:

– Vi pratar om språk på ett helt annat sätt idag än vad vi gjort tidigare.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Maja Flygt/SVT

Forskare: inte garanti för bättre språkkvalitet

– Jag tror att intentionen är god, men sen vet vi forskningsmässigt att utformandet av språktester är ganska komplicerat, säger Signe Tonér, universitetslektor och språkforskare på Stockholms universitet.

Hon ser bland annat svårigheter med hur man definierar god språkfärdighet och menar att gränsen för vad som anses vara godkänt genom testet ofta blir godtyckligt.

– Det som testet inte kan mäta är kanske det som är det viktigaste när man jobbar med barns lärande och utveckling; förmågan att vara lyhörd, inlyssnande, anpassa sitt sätt att kommunicera efter där barnet befinner sig och svara upp på barnets kommunikativa initiativ.

Svenskatestet

Nedan är ett exempel på hur frågor i svenskatestet kan se ut:

• I en instruktion står det att det är viktigt att du är ”lyhörd”, vad betyder det? Det finns tre svarsalternativ att välja på.

• I ett ljudklipp som testar hörförståelse säger en röst:

”Det är många sjuka bland personalen idag, men vi vet inte om alla barn kommer. Ring till Åsa om du tycker att vi behöver ta in vikarier.”

Efter klippet följer en skriftlig fråga: ”Vad ska du göra enligt instruktionerna?”

1. Jag ska ringa in vikarier

2. Skicka hem barnen 

3. Ringa Åsa om jag tycker att det behövs vikarier

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Mer i ämnet