Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör hur Daniel Helldén (MP) tänker sig att tunneln ska bli trygg nog att cykla i. Foto: Sanna Lüning/SVT

Här vill Helldén (MP) se en cykeltunnel – trots kritik om otrygghet

Uppdaterad
Publicerad

Cyklister ska lockas att ta den gamla järnvägstunneln för att minska trängseln nere vid Årstaviken. Det säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), men idén har tidigare fått stark kritik av trafikkontoret då tunneln ansetts vara otrygg.

Trängseln mellan cyklister och gångtrafikanter längs med Årstaviken har varit ett problem länge. Nu har politikerna i Stockholms stad kommit överens om att rusta upp och bredda stora delar av stråket.

Men det finns en sträcka som forfarande ger politikerna huvudbry. Och det är mellan Årstalundens Båtklubb och Eriksdals koloniträdgårsförening på Hammarby Slussväg. Här går det inte att bredda eller renovera stråket utan att förstöra viktig natur.

Tunneln går från korsningen mellan Rackarbacken och Vickergatan och mynnar ut vid Eriksdalsbadet. Foto: Grafik/SVT

Förslagen får kritik

Ett förslag är att anlägga en flytande gångbrygga åt cyklisterna, men enligt en utredning från trafikkontoret är problemet att bryggan kan komma i gungning när båtar åker förbi. Bryggan kommer också att vara svår att snöröja vintertid.

Ett annat förslag som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) lagt fram är att göra om den 500 meter gamla järnvägstunneln till en cykeltunnel. Men även det förslaget har fått kritik av trafikkontoret. Tunneln ligger för avsides och kommer upplevas för otrygg, menar de.

– Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli en turistattraktion, säger Daniel Helldén.

Följ med Daniel Helldén (MP) in i den gamla järnvägstunneln.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer