Som SVT Nyheter Stockholm tidigare har berättat har leveranserna av förbrukningshjälpmedel försenats sedan landstinget tog över hanteringen den 1 juni. Detta har påverkat många patienter inom länet som behöver olika sorters förbrukningshjälpmedel i sin vardag.
Men nu har landstinget beslutat att patienterna ska slippa betala patientavgift för de förbrukningsmedel de har haft behov av under juni och juli.
– Vi har haft leveransproblem sedan första juni när vi tog tillbaka den här verksamheten i egen regi och många patienter och deras anhöriga har drabbats av de här förseningarna. Så vi gjorde bedömningen att det inte är rimligt att fakturera patientavgifterna mot bakgrund av dessa problem, säger Anna Ingmanson, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör, hos Stockholms läns landsting.
Fortsatta förseningar
Förseningarna är däremot fortfarande inte avhjälpta och landstinget fortsätter arbeta för att lösa leveransproblematiken.
– Jag tror att vi behöver göra många åtgärder för att åter vinna patienternas förtroende för oss som leverantör. Men vi kommer att jobba otroligt hårt för att vi ska klara leveranserna och vi ser en positiv trend nu där vi bedömer att vi snart är ikapp med att kunna leverera normalt, säger Anna Ingmanson.
Kostnaden för landstinget kommer att hamna på ungefär sex miljoner kronor.