Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eleverna på Bredängsskolan har flera förslag för att öka tryggheten – hör vad de hade att säga till Stockholmspolitikern Jan Jönsson (L). Foto: Ellen Pan/SVT

Bredängseleverna till oppositionsborgarrådet Jan Jönsson (L): ”Det är otryggt”

Uppdaterad
Publicerad

Fler fritidsgårdar, ordningsvakter, trygghetsvärdar och bättre gatubelysning – det var några av de förslag som elever på Bredängsskolan lyfte fram när de fick möta lokala politiker och tjänstemän. Flera berättade att de känner sig otrygga och oroliga för att utsättas för brott i området.

– Nu när vi har pratat med politikerna så känner jag att de tar det seriöst, säger 14-åriga eleven Karin Nazar Mohammed.

Karin Nazar Mohammed och hennes klasskamrater berättade bland annat att de upplever en oro för narkotikahandel och våldsbrott i Bredäng. Efter ett väldigt obehagligt möte med en berusad person tycker Karin bland annat att områdets krogar borde stänga tidigare på kvällarna. En annan elev efterfrågar större polisnärvaro, och berättar att han känner sig otrygg när han går förbi maskerade gäng på torget.

Bakom dialogmötet står den ideella organisationen Demokratibygget, och en av de politiker som var på plats för att lyssna på elevernas önskemål var Liberalernas oppositionsborgarråd Jan Jönsson.

Att du som politiker kommer till en skola kan uppfattas mer som ett pr-trick än att det faktiskt kommer leda till något, kan du säga konkret vad du kommer ta vidare härifrån?

– Dels belysningsfrågan, och det förstod jag det som att tjänstepersonerna som var med också tog till sig. Och sen förstås att jobba för flera fältassistenter och poliser, säger oppositionsborgarrådet, Jan Jönsson (L).

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App Store
Ladda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.