– De stora problemen började nu på hösten. Det är kunder som kontaktar mig och säger att de inte fått sina produkter och de är sura på oss för det. Och sen när man tittar så har vi skickat kanske dagen efter de har beställt, men det har aldrig kommit fram, säger Johan Kjellman.
Johan Kjellman har ett företag i Saltsjö-Boo som säljer produkter för skadedjursbekämpning på nätet. Företaget skickar ut upp till 100 paket om dagen, men den senaste tiden har det varit problem med leveransen till kunderna. Bara i oktober har mellan 10 och 20 paket aldrig kommit fram.
– Det kostar pengar för oss, både i nedlagd tid i kundtjänst och för att vi måste skicka nya produkter. Bara i oktober har vi förlorat 10.000 kronor på att skicka produkter för en andra gång, säger Johan Kjellman.
”Djupt olyckligt”
Erik Fogelström är tillförordnad regionchef på Region öst på Postnord och svarar på kritiken:
– Det är naturligtvis djupt olyckligt om någon av våra kunder upplever att vi inte har skött våra åtaganden, säger han.
Johan Kjellmans företag använder Postnords tjänst Varubrev, som inte går att spåra på samma sätt som ett paket. Postnord är inte heller ersättningsskyldiga om innehållet i ett varubrev försvinner.
– Från 2009 när vi startade företaget har det varit enstaka problem, då har det varit ofta varit att det varit försenat. Det är som är det nya från september är att paket försvinner, säger Johan Kjellman.
Erik Fogelström på Postnord svarar:
– Då vill vi gärna titta på de reklamationerna för att se om det finns något mönster i det här.