Ambitionen har tidigare varit att spårvägen ska byggas ut från centrala Stockholm till Norra Djurgårdsstaden. Något man nu plockar bort investeringen för. Foto: Bezav Mahmod / TT

Här är SL:s investeringar som skrotas

Uppdaterad
Publicerad

SL ser ut att gå med en förlust på tre och en halv miljard under 2020. Corona har slagit hårt mot kollektivtrafiken i Stockholm genom kraftigt sjunkande biljettintäkter. För att långsiktigt klara ekonomin bromsar man därför flera stora investeringar som man menar inte är nödvändiga.

Covid-19 har gjort att stockholmarna ändrat sitt beteendemönster och valt bort kollektivtrafiken i stor utsträckning. En effekt har blivit minskade biljettintäkter. Biljettintäkterna står för runt hälften av SL:s budget. Som en konsekvens tvingas nu trafikförvaltningen att skrota eller åtminstone skjuta upp flera investeringar på 11 miljarder.

Nedan följer listan över investeringar som slopas. Siffrorna är i miljoner kronor.

  • Spårvagn city – Norra Djurgårdsstaden 5 015*
  • Bussdepåförsörjning 1 850
  • ERTMS (EU-standardiserat signalsystem) 1 387
  • Pendeltåg depå ny 850 
  • Saltsjöbanans upphöjning 527
  • Upprustning Saltsjö Järla 130
  • Ny färjeterminal Skeppsbrokajen 112
  • Stombusslinje Nacka-Söderort 18

*Norra Djurgårdsstaden har en specificerad utredningskostnad för 15 mnkr vilket tas bort ur investeringsbudget, men en sedan tidigare i utredning specificerad totalkostnad för 5 mdkr.

Spårväg till Norra Djurgårdsstaden

Så sent som i september presenterades Region Stockholms utredning kring Spårväg city. I Stockholmdirekt berättade trafikpolitikerna om att det i framtiden behövs både buss och spårväg till Norra Djurgårdsstaden. Något man nu tar bort pengarna för.

– Svåra tider kräver svåra beslut. Som ett led i att skaffa oss hängslen och livrem i en orolig tid, krismarginaler helt enkelt, har vi gjort en rejäl översyn av våra investeringar kommande år. Det innebär att totalt 11,5 miljarder kronor i investeringar nu effektiviseras, bantas, skjuts på framtiden eller stryks helt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i ett uttalande om de slopade investeringarna.

I videon nedan ser ni finansregionsrådet och oppositionsråd om budgetsatsningarna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Irene Svenonius (M) svarar på om de extra pengarna till kollektivtrafiken verkligen räcker när SL väntas gå back fyra miljarder i år. Foto: Sandra Kjellström/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer