Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med SVT:s reporter 60 meter under jorden och se den nya ”motorvägen för el” som nu byggs i en tunnel mellan Anneberg i Danderyd och Skanstull i Stockholm. Foto: Lisa Liljefors/SVT

Här borras gigantisk motorväg för el i Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Om sex år ska elbristen i Stockholm vara borta. Nu borras nämligen en 1,3 mil lång kabeltunnel fram mellan Anneberg i Danderyd och Skanstull i Stockholm. Högspänningsledningarna som dras genom tunneln ska transportera lika mycket el som två svenska kärnkraftsreaktorer producerar.

Kabeltunneln ingår i Sveriges just nu största uppgradering av elnätet, där 50 olika projekt i Stockholmsområdet ingår.

– Nio kablar som är 15 centimeter tjocka ska dras genom tunnel för att säkra stockholmarnas framtida elförsörjning, säger Per Eckemark, nätchef på statliga Svenska kraftnät.

Risk för elbrist

De kraftledningar som idag försörjer huvudstaden med el har blivit för gamla och klarar inte längre av att transportera all den el som behövs när Stockholm växer och ska elektrifieras.

– Vi är nära en gräns där elbristen riskerar att förhindra att det byggs nya bostadsområden och ny infrastruktur, säger Per Eckemark.

Per Eckemark, nätchef på statliga Svenska kraftnät, besöker kabeltunneln. Foto: Pia Heick/SVT

”Motorväg för el”

När den nya elförbindelsen mellan Anneberg och Skanstull är färdigbyggd vid årsskiftet 2028-2029 ska risken för elbrist i Stockholm vara borta.

– Man kan säga att vi bygger en ny ”motorväg för el”, säger Tobias Andersson, produktionsledare för tunnelbygget.

Kabeltunneln ska bli drygt 1,3 mil lång. Foto: SVT

Kabeltunneln i siffror

  • Elförbindelsen ska ligga i en 13,4 kilometer lång tunnel mellan Anneberg och Skanstull.
  • Kan transportera lika mycket el som två svenska kärnkraftsreaktorer tillsammans.
  • Ingår i Sveriges just nu största uppgradering av elnätet, där 50 projekt i Stockholmsområdet ingår.
  • Uppgraderingen i Stockholmsområdet kostar 20 miljarder kronor – varav tunneln står för 4,8 miljarder kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.